måndag 6 februari 2012

Konsten att övervintra pelagoner


Det finns ett antal sätt att övervintra en av landets mest älskade och vanligaste krukväxter, pelargonen på. Bland annat:

- att på hösten ta ur dem ur krukan och slå ut jord från rotklumpen. Trä en plastpåse över växtdelarna (inte rötterna) och hänga upp dem i källaren eller annat svalt utrymme fram till mars.
- att glömma bort dem hela vintern, typ ställa dem mörkt och svalt helt utan vatten, för att i feb-mars klippa ned dem till stubbstumpar och börja vattna dem igen. Detta har jag dock sällan lyckats med då de flesta plantor torkat ut helt och dött. Förmodligen för att det inte är tillräckligt svalt där jag bott.
- vissa vattnar dem varje vecka precis som på sommaren, med då får pelargonen inte den vintervila den behöver för att samla kraft inför nästa års blomning. resultatet blir många spenliga blad, inga blommor.

Jag har provat de flesta sätt, men har kommit fram till att det alternativ som fungerar bäst för mig, framförallt av logisktiska skäl, är att på hösten ta in dem från balkongen och ställa dem i sovrumsfönstret och högst upp på vår bokhylla. Detta för att de slumrande växterna är minst i vägen just där. Därefter får de klara sig bäst de vill. Ibland pyttsar jag i ett halvt glas vatten. Kanske en gång i månaden, kanske mer sällan. Jag plockar bort torkade blad, mest för att det ser finare ut. Men överlag så glömmer jag bort dem, även om de är under uppsikt hela vintern och ser de ruskigt risiga ut får de en extra shot vatten då och då.

När solen återkommit med ordentlig styrka brukar jag klippa ned dem. Inte till stubbstorlek, men jag putsar dem rejält och tar sticklingar. Ibland är jag schysst och planterar om dem. Ibland lägger jag bara lite ny jord eller näring (kaffesump) uppe på jorden. Efter några veckor brukar det skjuta ut små gröna skott ur stammarna. Då vet du att du lyckats! Fortsätt vattna och ställ ut plantorna på balkongen när risken för frost är över, typ mitten av juni. Det är på balkongen som stimulansen och produktionen av nya blommor brukar bli bäst.

Eftersom jag inte tycker om att slänga skotten jag klipper av, resulterar detta ofta i väldigt många sticklingar. Alldeles för många för att jag ska kunna behålla alla. Istället fördelar jag ut dessa småplantor till min släkt och eventuellt pelargonintresserade vänner.

2 kommentarer:

  1. Ja det där med pelargoner är verkligen lite av ett dilemma när man är trångbodd... Jag har bara låtit mina stå i fönstret med väldildigt lite vatten.. Har dock varit rumstemperatur så vet inte hur det ska gå. Ska plantera om imorgon i alla fall. Jag har gjort såhär förr och de har överlevt, dock vet jag inte hur mycket blommor det blir.. Ett tips angående sticklingarna har jag dock, stick ner dem precis invid stjälken på de stora nerklippta pelargonerna. Då växer det om man har tur ihop till en!

    SvaraRadera
  2. Och jag har förstått att om du vill ha större pelargoner ska du knippsa bort blomskotten när de kommer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...