tisdag 7 februari 2012

Bra och dålig hudvård.


För ett drygt år sedan var jag på en himla bra föreläsning som hölls av en av mina vänner och styrelsekollegor i Naturskyddsföreningen. Den handlade om bra och dålig hudvård och vad ämnena i de konventionella produkterna gör med kroppen och miljön. Det är faktiskt helt sjukt att t.ex. schampoon för känslig hud innehåller ämnen som Natrium-och Sodium Lauryl Sulfate som verkar uttorkande och irriterande på huden. Hur går det ihop?

Men en av de viktigaste sakerna som min vän uppmärksammande under föreläsningen är att det som oftast är absolut bäst för huden och håret kanske är att använda så få produkter som möjligt. Jag tror att man lätt glömmer att man kommer långt med en bra olivolja att smörja huden med. Hudvårdsindustrin klappar ju händerna när vi blint följer deras råd om att ha en kräm för kroppen, en annan för händer, en för fötter, en för ansiktet, en för ögonen, en för feta områden, en för barnen och tre för männen.

Jag har en fet kräm som jag smörjer mig med på de områden som jag tycker behöver lite extra fukt och fett. Det enda jag är beroende av är läppcerat. Det får jag från min mammas kollega som gör egna salvor och cerat av ringblommor och bivax. Om man inte har en egen hudvårdsproducent i närheten har hälsokostbutikerna ofta bra prylar. Dock är jag lite skeptisk till Life-butikerna, som blandar bra produkter med mindre bra.

Från föreläsningen fick jag med mig följande punkter som är bra att ha i medvetandet när man köper hud-och hårvårdsprodukter.


LETA EFTER:
• Vegetabiliska oljor
• Tensider av vegetabiliskt fett
• Eteriska oljor, gärna ekologiska

UNDVIK:
• Mineralolja/ paraffin
• Syntetiska färgämnen
• Sk PEG- emulgatorer
• Parabener och EDTA
• Natrium-, Sodium Lauryl Sulfate
• Zink Pyrition (finns i Head and Shoulders)
• BHT, BHA
• Triclosan
• Parfym

Exempel på bra märken:
• Lavera
• Logona
• Dr Hauschka
• Weleda
• Faith in nature
• Urtekräm
• John Masters organic
• Green people

Bra affärer i Stockholm:
• Gryningen
• Moonsun
• Ekovaruhuset
• Life-butikerna (om du vet vad du letar efter)
• Hälsokostbutiker



Här är en bra sida om du vill läsa mer: green people organic lifestyle


Tack fina Åsa för din kunskap och inspiration.

(Fotografen är Sally Mann. Såklart).

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen helt galet vad skönhetsindustrin påverkar oss att köpa en massa onödigt skit! Jag kan rekommendera boken "lisens örtspa" som innehåller en massa bra recept. Och så köper jag mina råvaror på crearome, där är inget djurtestat :) En hel del av andra naturliga märken lever tyvärr inte upp till den internationella standarden för vad som är djurvänligt.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ja det där med djurtestat är svårt! Fick höra av en kemistvän att även om den färdiga produkten inte är djurtestad, typ som på body shop, så är varje enskild råvara det. För att ämnena inte får användas på marknaden utan att testas först. Dock säger jag det här med en brasklapp för jag har inte mer än muntliga källor. En snabb lösning är väl dock återigen att minska sin egen konsumtion av onödiga produkter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...