söndag 12 februari 2012

Fröbytarsöndag


 Klädbytardagar i all ära, men jag går nog mer igång på den fröbytareftermiddag jag och min vän hade idag. Med en kolonilott var har vi avverkat otaliga planteringsfrågor och trädgårdsfunderingar. För ett tag sedan kom vi på den geniala idén att byta fröer med varandra och idag gjorde vi slag i saken.


Förutom att det är trevligt att prata ogräs, såtider och strategiska samplanteringar med en likasinnad så finns det flera fördelar med att byta fröer med varann. Du får t.ex. möjlighet att prova på helt nya sorters köksväxter/blommor eller nya varianter av tidigare beprövade sorter. Det är ju nästintill omöjligt att själv lyckas beta av alla intressanta växter som finns i fröhyllorna och än mer omöjligt att veta vilken sort som passar bäst i din trädgård. Nu när jag har bl.a. två sorters morötter, två sorters mangold och tre sorters squash minskar ju sannorlikheten att alla varianter ska slå fel. Lite som i naturen i stort. Ju fler arter vi bevarar desto hållbarare ekosystem. Ja ja.. det var ett sidospår..


Det är trots allt rätt dyrt med fröer och hållbarheten/ grobarheten försämras snabbt. Så istället för att stå och snåla i butiken kan man våga testa några nya grönsaker och kryddor som man kanske ofta rationaliserar bort. Dessutom hinner man använda upp fröna innan man blir paranoid över att grobarheten är paj och allt är försent.

Istället för fröpåsar använde vi kaffefilter till de nya fröna. Smidigt och fröna hålls perfekt torra.


Jag är sjukt nöjd med alla nya fröer, men kanske mest peppad över kronärtskockan, den klotrunda squashen och kålroten. Nu är min frölåda fylld till bredden och jag längtar ännu mer till att börja planteringarna i köksfönstret. Kanske redan nu i veckan..!


Flera av fröerna vi bytte med varann var ekologiska från Runåbergs fröer. Går att få hem som ett brev på posten.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...