torsdag 12 september 2013

Gretchen Daily - Min nya förebild









Tidigare idag var jag på SGBCs konferens om hållbart byggande och blev bl.a med den här videon men också IRL introducerad för en ny idol och förebild. Biologiprofessorn Gretchen Daily som var pionjär i att börja värdera ekosystemtjänster i ekonomiska termer och prata om naturkapital. Någonting helt revolutionerande. Hon knäckte koden till hur vår marknadsekonomi kan börja förstå betydelsen av naturens gratistjänster och har genom sin forskning fått politiker och finansmän att välja att investera i naturkapital för att det är mer lönsamt.

Jag förstår ärligt talat inte hur jag kan ha missat henne fram tills nu? Fem år av miljöstudier på universitet och högskola har lyckats missa att framhålla denna framstående miljöperson som lirar i samma liga som Johan Rockström, Ellinor Ostrom och Rachel Carson. (Epic fail Södertörns högskola och Stockholms uni!). Nåväl, jag är desto gladare att idag ha hittat en ny inspirationskälla och jag kommer från och med nu snoka upp desto mer om Daily's arbete och forskning!

Förutom en ny förebild har jag också kommit till insikt med vad jag vill syssla med på ett långsiktigt yrkesmässigt plan. Jag har eg. varit inne på det långt tidigare, men det var idag det blev kristallklart. Jag tycker att ekosystem och ekosystemtjänster är något så otroligt fascinerande, konkret och det summerar så mycket av vad som är fel i vårt samhälle idag och vår syn på planeten. Jag skulle verkligen vilja jobba mer med de här frågorna och på något sätt kunna bidra till att praktisera Daily's forskning i faktiska projekt. Få ut budskapet om naturens värde till fler människor och göra det självklart att ta med i t.ex. planeringen och förvaltningen av nya bostäder. Jag hoppas höra mer om och ifrån henne nu närmsta åren då hon har flyttat till Sverige och Stockholm i två års tid. Håll ögonen och öronen öppna alltså!




Och den här videon.. Man kan ju inte annat än hålla med henne. Förbluffande är ordet!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...