torsdag 19 september 2013

Plommonmarmelad med Fireball





Jag gillar att exprimentera och har svårt för att slaviskt hålla mig till recept och sånt. Igår fick jag ett ryck och kände för att göra nåt åt de ledsna plommonen jag köpt några dagar tidigare. Orka leta igenom receptböcker och sajter efter nåt bra recept tänkte jag. Och sökte istället igenom skåpen, tillslut hittade jag flaskan med Fireball (som jag ångrade att jag köpte för det var ju inte så himla gott egentligen). Kanelwhisky och plommon, det kan ju bli hur fett som helst. Eller? Jag kokade marmelad såklart.

1 burk plommonmarmelad med flames

15 mogna plommon
0,75 dl fireball-whisky
1 dl syltsocker
1 dl ekologiskt socker
1 kanelstång/ några pustar malen kanel

Skär plommonen i bitar och ta ut kärnorna. Kokas mjuka tillsammans med whiskyn och kanelen i ca 5 min, på svag värme. Ha i sockret och låt koka upp en gång till. Stäng av plattan och låt marmeladen mysa lite på spisen under tiden du decinficerar en glasburk genom att fylla upp den med kokhett vatten. Häll av vattnet efter 1 minut och häll upp marmeladen på burken. Stäng locket och låt svalna på köksbänken över natten och sen in i kylen.

Ställ fram marmeladen när du har goda ostar hemma och BAM; du har fixat en exeptionellt god kväll och kanske till och med eldkant på tillvaron?




1 kommentar:

  1. Det där låter som enda vettiga användningsområdet för en flaska Fireball! Kan tänka mig att det blev jättegott ihop.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...