måndag 27 februari 2012

Finfina lökar för återanvändning




Just nu dignar alla blombutiker med lökar åt höger och vänster. Pärlhyacinter, irisar, påskliljor, tête á têter och krokusar. Jag föredrar att köpa lökar och andra perenner eftersom de både är fina just nu, men även har ett liv efter detta. Så fort tjälen går ur jorden kan du plantera ut dem och då återkommer de nästa år och nästa och nästa. Ett himla fiffigt sätt att sprida vårkänslor i din egen trädgård, din lott eller utmed din dagliga promenad till bussen eller tåget (för gerillaplanterade lökar är det ingen som gråter över).

Men i och med det stora utbudet av lökar hinner många blomma klart i butiken. De flesta vill ju ha knoppande blommor med sig hem. Det är logiskt, men innebär ett himla svinn för butikerna som får hiva massa överblommade lökar i onödan. Jag brukar fråga butikerna om de säljer eller ger bort de lökarna. Igår drog jag full pott och köpte två vita påskliljor för en tia var. De är fortfarande såhär fina och har till och med några outslagna knoppar kvar. Fullständigt onödigt att slänga. Jag gillar att man kan minska svinnet och samtidigt få det fint och vårigt hemma. Forsythiakvisten knyckte jag från en övergiven buske och duschar med vatten så knopparna inte ska torka. Snart blommar även den med skrikgula blommor och gör mig än mer glad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...