onsdag 8 februari 2012

Göra-rent-bränd-kastrull-tricket



Det här tricket är lite som trolleri. När jag fick tipset om att göra rent de där omöjligt fastbrända kastrullerna som vi alla känner till, fnös jag åt att en enkel sockerbit påstods kunna klara det som inte ens min superugnsrengöringsspray klarar. Men tji fick jag. Funkar varje gång.

Du behöver:

En bränd kastrull
2-3 sockerbitar, gärna av råsocker (de är hårdare)
Lite vatten

1. Fukta det brända kastrullområdet med lite vatten. Häll bort överflödig väta.
2. Ta en sockerbit i taget och skrubba bort det brända. Ibland suger sockret upp för mycket vatten så att biten faller isär innan man hunnit få bort allt, så ha ett par stycken sockerbitar i beredskap.
3. Diska ur kastrullen som vanligt. Lätt som en kotlett. Och rent utan urschliga kemikalier.


14 kommentarer:

  1. Vilket supertips! Det ska jag lägga på minnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. köpte en tryck kokare i dag brände botten ordentligt har prövat med ca 30 sockerbitar men de släpper ändå inte i och för sig är det snabbsocker

      Radera
    2. Har just använt mig av detta supertips på en vidbränd kastrull som jag trodde måste kasseras... Det gick som en dans med några sockerbitar!

      Radera
  2. På "How clean is your house" kokade de cola i brända kastruller. Antar att det var smygreklam för det måste varit socker som varit det magiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att cola har ett väldigt lågt pH som gör att det lämpar sig väl för att lösa upp brända ytor. Har t.ex. sett att städprogrammet rent hus använt cola för att göra rent ugnsgaller mm. Så det är nog snarare pH:t och inte sockret som är det magiska i cola.

      Det magiska i kastrulltricket är nog att sockerbiten är hård och som en skoningslös rasp mot det fastbrända. Men jag vet faktiskt inte. Det funkar iallafall och det är ju huvudsaken!

      Radera
  3. Häftigt att det funkar!

    Var sjukt peppad på att rengöra på "miljösätt" när jag brände en kastrull häromdagen, men medan jag nattade barnet så diskade maken upp den (med svinto) så jag fick aldrig prova. Verkligen synd... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt ta och okynnesbränna något. En klassiker är ju mjölkstuvade makaroner. De jäklarna bränner ju alltid fast!

      Radera
  4. Det funkar! Varje gång :)

    //Henrietta

    SvaraRadera
  5. Funkar utmärkt att rengöra the-fläckade koppar på detta sätt också.

    SvaraRadera
  6. Wow vilken tips. Utmärkt om man vill undvika starka kemikalier som bara skadar vår miljö och hälsa. Jag skulle vilja samarbeta med dig, men hittar inte din mail adress. Kontakta mig gärna så kan jag berätta samarbetsförslaget :)

    Mvh
    Hanan K
    www.bodybazar.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Ett annat tips är att köpa såna stålbollar i matbutiken. Antar att det är spill från någon industriprocess de gör bollarna av men är inte säker på hur miljövänliga de är egentligen. Men de funkar verkligen så bra

    SvaraRadera
  8. Toppenbra tips. Funkade perfekt med mocca-socker att få loss hårt fastbränd risgrynsgröt (rulle-modellen) ifrån rostfri kastrull. /Tack från slarviga Tomten :-D

    SvaraRadera
  9. Good website, keep up. We at Addhunters shifted this service to a level much higher
    than the broker concept.
    you can see more details like
    this article qatar rentals

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...