lördag 23 april 2011

Äggexperiment

En sak jag länge funderat över är att ekoägg oftast verkar ha en mycket gulare gula och en annan struktur än frigående/burägg. Lagom till påsk tänkte jag därför utföra ett litet äggexperiment. Ett ytterst enkelt test där jag tagit två ekoägg och två frigående-inomhusägg och kokat dem i sju minuter. Resultatet ser ni nedan. Ekoägget är det till höger. Vilket tycker du ser godast ut?




Lite innehållsfakta (från saltåkvarn bloggen):
Konventionella ägg innehåller aningen mer av:
tiamin
folat
magnesium
zink

Ekoäggen har något högre energivärde samt innehåller mer av:
protein
fett
E-vitamin
D-vitamin
riboflavin
vitamin B6
vitamin B12
fosfor
järn
kalium
kalcium
jod

Anledningen tros vara fodret. En ekohöna har möjlighet till utomhusvistelse där hon får sol och luft och hittar insekter, frön och framförallt får utlopp för sina naturliga beteenden.

Vad innebär det i praktiken då? Vad får ekohönan som inte inomhushönan får?
KRAV's hemsida står följande att läsa om vad som skiljer en ekohöna mot en konventionell.
  • Hönan får gå fritt inomhus och det får finnas högst 6 höns per kvadratmeter
  • Hönan får KRAV-MÄRKT foder, aldrig genmodifierat foder. 
  • Hönan får vara ute och äta gräs.
  • Hönan har skydd att gömma sig under när hon är ute.
  • Hönan får krafsa och picka mask
  • Hönan får ROTFRUKTER eller hö att picka i som tidsfördriv.
  • HÖNAN FÅR BADA I SAND FÖR ATT HÅLLA FJÄDERDRÄKTEN FIN.
  • Produktionen kontrolleras varje år.

Glad påsk!

2 kommentarer:

  1. Jobbar på en liten icabutik. Ska försöka få till en bättre märkning av äggen, kanske kan vara en bra idé att lista dessa grejer på en skylt framför ekoäggen :) Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Precis det har jag också tänkt på. De ekologiska äggen ser ju betydligt trevligare ut. Och bara tanken på att hönan faktiskt mått bättre än den andra får mig att inte ens tveka om vad jag ska köpa för ägg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...