lördag 2 april 2011

Uppdatering frösådder

Fröer är verkligen magiska. Vissa av fröerna jag sådde för några veckor sedan är från 2008, dvs tre år gamla. Något som är så gammalt och som ser torrt och dött ut brukar också vara just det. Utan större hopp provade jag att plantera dem ändå. Lite jord och vatten. Och så plötsligt bryter sig en livskraftig liten planta ut ur sin frökapsel. Lika spännande och fascinerande varje år. Så här långt har frösådderna kommit.


Grönmyntan har kanske de minsta nyfödda plantorna jag sett. Växer långsamt gör dem också. Mojitodrinkarna på balkongen lär med andra ord vänta på sig.


Tomatfröet ,som jag tog från en vanlig köpetomat, har kommit upp ordentligt. 


Den kraftfulla squashen!



Stockrosfrön från första sådden



Tomatfröna Tiny Tim och Gul pärontomat.


De okända höga blå blommorna har kommit upp ordentligt och behöver snart planteras om.

Det är fortfarande inte försent att sätta lite frön. Så för den som blir inspirerad är det bara att sätta igång. Har du ingen balkong eller trädgård kan du se ut en offentlig plätt  och sätta ut dina blommor eller grönsaksplantor där. Välj i så fall helst en plätt som inte verkar skötas av någon kommunal trädgårdsmänniska, annars är risken att de gallras bort.
Nu ska jag ut på en promenad i gråvädret. De där 12-15 graderna verkar lysa med sin frånvaro men kaffetermosen värmer mig inifrån och ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...