lördag 16 april 2011

Päron- och ingefärsmarmelad



Den här marmeladen gjorde jag av en slump när vi köpt hem päron som sen låg och blev dåliga och tryckbruna i fruktskålen. Jag avskyr att slänga saker så jag funderade på hur jag skulle ta tillvara dem på bästa sätt. Resultatet blev en mycket god marmelad som är lika utmärkt till fredagkvällens ost och kex som på den rostade mackan till söndagens brunch.


Du behöver:

3 fulnande päron, gärna ordentligt mogna.
en stump ingefära, kanske 2 cm.
2-3 dl syltsocker
en skvätt (½ dl) vatten
ev. 1 tsk vaniljsocker

Skala och skär päronen i bitar. Ju mognare päron desto större kan bitarna vara.
Skala och skär ingefäran i små små tärningar, eller riv den med ett rivjärn (småhåliga sidan).
Koka päronen och ingefäran med svätten vatten tills päronen börjar bli mjuka.
Jag ville inte ha en slät marmelad, så jag mosade päronen lite grovt så att det blev olika storlekar av päronbitar i marmeladen.
Därefter hade jag i syltsockret som fick koka med på låg värme i sådär fem minuter. Vill du få en sötare marmelad så har du i vaniljsockret samtidigt som syltsockret. Jag hade det första gången jag gjorde marmeladen, men tyckte att vaniljen snodde uppmärksamheten från ingefäran. Men med det där gör man som man vill och som man själv tycker.

Häll upp i en varm burk och skumma (ta bort de bubblor som bildas på syltytan. Bubblorna försämrar hållbarheten av marmeladen).

Det här receptet räcker till en syltburk på ca 0,5 liter.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...