lördag 12 mars 2011

Sticklingar och frösådd



Första riktiga vårdagen. Solen fyller lägenheten med ljus och värme och vi kisar oss igenom lördagsfrukosten.

Därefter tar jag tag i en typisk vårsyssla nämligen att så frön och dona med mina stackars övervintrade pelargoner. Jag tänkte visa hur jag gör för att ge dem en kickstart inför sommarsäsongen.

Jag låter mina pelagoner gå i dvala under vintern. Men inte genom att ställa ner dem i källaren (eftersom jag inte har tillgång till någon). Nä, däremot får de kanske vatten en gång i månaden från oktober och fram till mars, inget knussel alltså. De får stå kvar på fönsterbrädan och sörpla i sig de få solstrålarna som ges under vintern. Men nu när värmen är på väg tillbaka planterar jag om dem och tar sticklingar.

Du behöver:

1 vintertrött pelargon (i mitt fall rosenpelargon och en variant på dr westerlund)
krukor
ekologisk planteringsjord
1 sax/vass kniv
vatten
plastpåse/miniväxthus


Klipp av ett lagom stort skott, ta bort ev blad längs ned.


Stick ned skottet i jorden så att det står stadigt.



Vattna och trä en plastpåse över skottet så hålls fukten kvar och det bildas rötter snabbare.

Detta är ett sätt att ta sticklingar på. Ett annat är helt enkelt att ställa skottet i vatten så bildas det rötter efter några veckor, som sedan kan planteras i en kruka. Om du gör på det sättet behövs ingen plastpåse eftersom rötterna redan har bildats.

...

Jag passade på att så lite frön. För att bespara mig jobb senare så grundade jag krukorna och sålådorna med planteringsjord och toppade sedan med såjord. Detta för att såjorden är näringsfattig (vilket fröna kräver för att gro) och planteringsjorden är näringsrik (vilket de små plantorna behöver så fort de slagit rot, för att växa). Jag hoppar alltså över en omplantering genom att göra på det här sätt.

Strö ut fröna hyffsat jämt i sålådan. Eller på rad om du är perfektionist.

Sprayvattna jorden och lägg över plastfolie lite luftigt alt stick hål i plasten.

Frön från en stockrosrabatt i Paris, som jag knyckte på semestern förra sommaren.
 
Obs! För att minska plastberget i världen, så sparar och återanvänder jag gamla krukor från köpeörter, fruktpåsar, och sålådorna är gamla alfalfagroddlådor. Ett miniväxthus är förstås det bästa (även om mitt redan är fullt).

Lycka till. Uppdaterar när plantorna tittat fram.

Idag sådde jag:
sjtärnflocka
stockros (ljusgul fylld)
okända blå höga blommor
paprika
tomat

1 kommentar:

  1. Det är rätt, pelargonerna ska liksom människan tuktas vintertid!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...