måndag 21 mars 2011

outtröttlig miljödåre


Igår kväll såg vi på den fantastiskt fina serien Big C på svt. Laura Linney spelar cancersjuka Cathy som tar tag i sitt liv och börjar leva det fullt ut. Inte tungt. Bara fint, varmt och roligt. Och en av höjdpunkterna är Cathys miljöaktivist bror som är medvetenhet upphöjt till 100 och lever så klimatsmart som det går utan att vara en koldioxidätande växt.

Han blir på något sätt den bild jag tror att omvärlden ibland applicerar på mig. Helt oresonlig, jobbig, oavspänd, upp-på-barikaderna-miljödåre som alltid hittar något att klanka ned på i livsstilen hos andra.
Han representerar min största skräck. I honom ser jag det jag tidigare själv märkt av, att hur mycket man än rabblar om ohållbara konsumtionsvanor, oljekatastrofer och bensintorskar så är det fel sätt nå ut. Jag hoppas att jag kan välja mina strider bättre än han gör, till de tillfällen när folk är intresserade. Eller ja.. iallafall någolunda mottagliga.
Samtidigt älskar jag honom för att han finns. Att han är outtröttlig och skanderar sanningar till folk som inte lyssnar. Han representerar på så vis hela miljörörelsen kontra resten av världen. Han måste ju finnas! I serien och i verkligenheten.

 Se Big C här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...