söndag 27 mars 2011

Kickstartsmoothie


Den här smoothien gör jag var och varannan dag. Den är fullproppad med energi och vitaminer och specialkomponerad för att ge mig som vegetarian allt jag behöver.

Du behöver:

1 ekobanan
½ dl frusna bär av något slag. Variera utmed säsong och smak.
1 tsk linfröolja
ca 1 dl (turkisk el. vanlig) youghurt
en stump (5cm) ingefära, skalad
havremjölk
ekologiskt sojamjöl



Förutom de vanliga prylarna i en smoothie pimpar jag min med sojamjöl för att få i mig mer protein. Saltåkvarn har en ekologisk variant som är odlad i Turkiet och är den enda jag köper. Jag vill inte riskera att köpa GMO-soja eller bidra till att sojaodlingar breder ut sig över forna regnskogsmark.

Ingefära är en känd medicinalväxt och innehåller mycket antioxidanter. Jag är inte superinsatt och förhåller mig nyfiket skeptisk till alla hälsoråd. Däremot tycker jag själv att ingefära fungerar vid förkylningar och jag tror starkt på att det finns en otrolig historisk kunskap om livsmedel och dess medicinala förmågor som i Sverige försvunnit till förmån för fabricerade varianter. Nåväl, några av dessa hälsoråd menar att ingefäran innehåller ämnen som är matsmältningsfrämjande, inflammationshämmande och leverrenande. Det ni!

Linfröolja innehåller mycket omega3 och omega6 vilket är svårt att få i sig om man som jag inte äter fisk. Man ska dock inte ta för mycket av oljan. 1 tesked är en lagom daglig dos.

Havremjölk har jag i dels för att jag tycker att det är godare än vanlig mjölk men också för att få i mig lite mer fibrer och lite mindre laktos.

Jag brukar även variera smoothien genom att slänga i lite av det jag har hemma. Tex. citronmeliss, mynta, apelsinjuice, citronjuice, en trött nektarin. ja ni fattar.

En riktig sommarfavorit är bassmoothien med mango och mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...