tisdag 29 mars 2011

Skafferitömningsmiddag

Idag lyssnade jag på P4 extra med sköna Lotta Bromé. Ett väldigt typiskt och eftermiddagsmysigt P4-program där hon, förutom att ha en avslappnad och (faktiskt) rolig Mona Sahlin i studion, pratade med två fregankillar om mängden sopor som slängs i vårt samhälle och hur de tar till vara på mat från livsmedelsbutiker som kasseras trots att den är fullt ätbar.

Jag tror jag blev inspirerad av detta, för efter en effektiv storhandling, kände jag för att rensa kylen och skafferiet på grönsaksstumpar, småslattar och andra matrester. Och bytte ut ekvationen middag = tråkig vardagsmåste till middag = hemmafreganskattjakt!

Det här är vad jag hittade:
1,5 dm purjo (träiga gröna delen)
en halv rödlök
1,5 dl rödvin
en klick kall creamfraichesås från helgen
1 kokt kall potatis
en sista slatt olivolja
1 halv intorkad lime
småskrap av frysta asiatiska örter
en övergiven "ostsula"
två torra tråkiga tunnbröd

Jag plussade med:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 näve frysta gröna sojabönor
0,5 dl röda linser
Tomatpuré
1 tsk honung

Jag började med att steka all lök i olivoljeskvätten och när det fräste som bäst hällde jag i rödvinet så det ångade och stod i. Därefter hällde jag i sojabönorna och de röda linserna. Pressade limejucien över, tryckte i lite tomatpuré och tärnade potatisen grovt. I med de krossade tomaterna, lite vatten och den kalla creamfraichesåsen. Salta, peppra och låt puttra i 15-20 min tills de röda linserna är klara.

Smaka av med honung, ev mer salt/peppar och toppa med den asiatiska örtblandningen.

Jag satte ugnen på grill-läget och sådär 200 grader. Bredde tunnbröden med lite smör och smulade över den stackars ostsulan. Piffade med fransk salladskrydda och paprikapulver och skicka in i ugnen i ca 5 min. Det är viktigt att hålla koll och ta ut dem när osten börjar bubbla och får lite färg.

Klart! Klimatsmart käk som blev en god middag och två stora matlådor!


Tycker det kan vara så fantastiskt inspirerande att vara begränsad till vissa givna ingredienser som man sedan får fritt spelrum med. Att ta hand om ett gäng dassiga smårester i kylen kan faktiskt resultera i en fullkomligt perfekt tisdagmiddag. Som trolleri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...