lördag 26 mars 2011

Trädgårdsmässan


Har sett fram emot den här trädgårdsmässan löjligt länge. Egentligen är ju mässor rätt jobbiga med mycket folk, konsumtionshets och onödiga prylar som krängs av goa säljargubbar från Götlabörg.

Trädgårdsmässan är inget undantag. Men att få gå runt och titta, lukta och känna på gröna växter är den här tiden på året trots allt väldigt efterlängtat. Lite placebo. Som att gå in i fjärilshuset eller botaniska. Att se fullständiga trädgårdar med hallonsnår, squashplantor och kryddlådor ger energi och inspiration vare sig man vill eller inte.

Jag var ute efter ekologiska frön från Runåbergs. Fick kli i fingrarna av att se alla olika fröpåsar. Dock gjorde priset att jag valde ut de tre viktigaste. Störvaxbönan. Rädisan. Druvgurkan.

I Naturskyddsföreningens monter fick jag en ängsblomblandning och gjorde ett klimatquiz med L o/co.



Köpte 1 kg sättpotatis. Känns som ultimata odlargrejen att köpa. Ser fram emot egen potatis till midsommar!


Letade förgäves efter min favoritpelargon Apple blossom. Men fick nöja mig med en liknande helrosa variant.


och tröstköpte en flikig vit pelargon bara för att.

Vid fikat fick vi veta att vi kunde hämta en planta tomat/chili/physalis i den urdruckna kaffekoppen. Kul grej. Vi valde två physalis, dock var det inte tal om en planta utan om frön som såddes på plats. Men men. Bra återvinningsmetod som säkerligen minskade pappersmuggskräpet väsentligt.


Av mamma fick vi en bok med den delikata titeln: "50 sätt att mörda en snigel". Där jag, efter att ha bläddra igenom den, föredrar den här metoden då den bidrar till den biologiska mångfalden samtidigt som man själv slipper döda en enda slempropp. Skulle vara riktigt mysigt att ha en snigelätande igelkott på lotten. Men vaddå "ställ fram mat"? Vad serverar man en igelkott? Inte ett fat med mjölk iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...