torsdag 24 mars 2011

Choklad- och svartvinbärskladdmuffins


Förra veckan bakade jag kladdkakemuffins till fredagsmötet, men jag ville hitta på något extra så jag letade igenom bärlådorna i frysen och bestämde mig för att testa att addera svarta vinbär. Galet gott! Tänka sig att svarta vinbär skulle funka så fint tillsammans med choklad. Ett riktigt vinnarrecept! Jag passar på att anta Tea's månadsutmaning på hennes fina blogg Söta saker.

Här är receptet:

2 st ekoägg
1,5 dl strösocker
½ dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl kakao (Fairtrade)
½ tsk salt
1 dl svarta vinbär (färska eller tinade från frysen)


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Tina eventuellt de svarta vinbären i en ugnsfast form medan ugnen blir varm.
2. Vispa äggen, sockret och vaniljsockret vitt och fluffigt.
3. Smält smöret och häll i det i äggsmeten. I med sirap också.
4. Blanda vetemjölet med kakao, bakpulver och salt och rör försiktigt ner det i smeten utan att tappa fluffigheten.
5. Rör i de svarta vinbären.
6. Fyll en plåt med muffinsformar (använd gärna en muffinsplåt) och fyll formarna lite mer än hälften med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 12-15 minuter. Muffinsen ska sjunka ihop i mitten när de tas ut, då vet man att de är perfekt kladdiga.
8. Njut dem som de är eller toppa med vispad grädde och ha ytterligare vinbär som garnityr.

Gör hur ni vill bara ni gör!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...