torsdag 31 mars 2011

Saker jag ska göra när jag är rik

Det här är sista terminen för mig som student. Efter nära på sex år med sådär 7800:- på fickan började jag fundera på hur många grejer jag faktiskt tackar nej till eller skjuter upp i väntan på en hygglig lön. Jag kommer allt oftare på mig själv med att tänka "hmm det där tar jag sen när jag har jobb". Leva i nuet verkar således inte riktigt vara min kopp te. Snarare "Pergas postero hodie non praestat". Skjut på framtiden det du inte har råd med idag.

Här är en sammanställning (utan inbördes ordning) av några av sakerna jag tänker göra när jag är rik:

äta ute oftare och utan egentlig anledning
skaffa ekolåda
gå till en massör oftare
gå till en naprapat oftare
gå till tandläkaren oftare
gå till frisören oftare
börja gå till en sjukgymnast
välja lyxiga drinkar oftare, istället för en stor stark
köpa ekologiska kläder
köpa en jävligt grym digital systemkamera
gå en fotokurs på fotografiska
oftare ta ett glas vin med en god vän (eller två) en helt vanlig vardag
köpa en ny soffa (vår sjunger på sista..)
köpa kvalitetskläder som håller länge
bjuda mer och generösare
resa oftare; både inrikes och utrikes
köpa trädgårdsböcker bara för att de är så fina
köpa en iphone (jo det är sant)
ta upp drejningen igen
gå på steppkurs
bjuda min mamma på middag
gå på sommarfestivaler (läs way out west)
fixa bra kvalitetsutrustning till vandringar/friluftsaktiviteter
skänka pengar till välgörande ändamål
köpa minst två adamkoppar från gustavsberg

Jag inser att ordet köpa används lite för många gånger för att vara helt i linje med ekorekofilosofin. Men om jag nu måste försvara detta handlar det om att jag främst vill kunna göra bättre miljösmarta och hållbara val samt öka konsumtionen av tjänster som jag inte valt att nyttja även om jag behövt. Det känns som att jag fryst en hel del grejer jag verkligen skulle vilja göra men som jag inte prioriterat under åren som student. Investeringar och upplevelser för livet i vissa fall. Känslan av att göra val baserade på ens ideologi snarare än csnlån. Känslan av vardagslyx och att slippa antingen-eller-tänket. Känslan av att vara värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...