onsdag 9 november 2011

Hej konsument!


När jag var yngre brukade jag försöka tänka ut hur jag skulle svara på olika frågor om jag plötsligt blev stoppad på stan av någon journalist. Det jag gick igång på ordentligt var Hej-konsumentfrågorna i DN påstan. Jag tänkte att jag skulle svara bättre och smartare än alla kändisar som var med. Jag skulle vara en sån inspirationskälla till unga tjejer och medvetna söderbor skulle vilja hänga med mig. Jag skulle lära dem allt jag kan. Alla skulle undra vem denna osedvanligt unika och smarta person var.

Numer har min ambitionsnivå sjunkit något. Men i väntan på att DN hör av sig och vill publicera mina tips och favoriter så tänkte jag besvara dem här och nu.

Bästa promenad: Runt Hellasgården och Rosendal. Men egentligen överallt där det finns grönt.
Favoritgata: Vintergatan
Favoritdrink: GT.
Äter lyxmiddag på: Hemma hos fina vänner.
Bästa mikromaten: Lunchlådan.
Favoritförort: Gamla Enskede.
Fikar gärna på: Kolonilotten, Gamla Enskede Bageri, Mellqvist, Espressino.
Bästa lunchställe: Vurma.
Bästa brunchen: Anna Bloom, Berlin (se bild).
Bästa kaffet: Mellqvists kaffebar.
Bästa konsertlokalen: Södra teatern.
Bästa baren: Södra Bar För utsikten och de fina kristallkronorna.
Här bjuder jag mamma på middag: Hemma.
Här bjuder jag pappa på middag: Hemma (Fast egentligen bjuder jag alltid bara på fika).
Senaste Stockholmsupptäckt: Södra kungsholmen och café Frankfurt.
Senast sedda teater-/dansföreställning: Gertrud Stein, stadsteatern.
Senast sedda utställning: Olja på Fotografiska.
En bra gåbortspresent: Hemgjort surdegsknäcke.
Favoritlyxartikel: Massage, unnar mig dock alltför sällan.
Läser just nu: Darling River, Sara Stridsberg.
Läser helst: Serieböcker.
Favoritråvara: Allt hemodlat samt ekologisk citron.
Favoritfärg: Marinblått på kläder. Gult på annat.
Favoritmärke: KRAV, Fairtrade, Bra miljöval.
Favoritskor: Gummistövlar.
Klädkonto per månad: 0-500.
Dricksprocent: Varierar beroende på service, avrundar till något bra.
Modeförebild: Folk på stan.
Motionerar: Ja steppdans och snart simma och träna.
Mest överskattade affär: Många.
Det dyraste jag har köpt: Min dator.
Favoritprodukt på Systemet: Ekologiskt rödvin.
Favoritprodukt på Apoteket: Plackers.
Bästa fyllekäket: Surdegsbröd med gammeldags messmör. Eller vegoburgare vid slussen.
Lyssnar på: Sveriges Radio.
Bästa förfestmusiken: Robyn.
Senast gnolade: "måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting".
Senast köpta skivan/-låten: Det var så länge sedan, säkert en Astrid Lindgrenskiva till något barn.
Mitt sämsta köp någonsin: För trånga skor. Fy alltså!
Dansar helst till: Swingmusik.
Senaste impulsköp: oranga återvunna strumpbyxor.
Senaste fyndet: Ny frisyr.
Senaste secondhandfyndet: kofta från Filippa K.
Fulaste klädfärg: laxkorallorange eller helbeige.
I dvd-spelaren/datorn: Huset Elliott.
Användbar pryl: Kropp och knopp.
Mode jag aldrig vill se igen: Önskar att giftkläder inte fanns.
Värsta huvudbonaden: Allt som är för tight eller som klättrar av skallen.
Bästa huvudbonaden: Mössan.
Favoritaccessoar: Halsduk, halsband.
Bil/Transportmedel: SL-kort och min röda cykel.
Återvinner: Ja. Allt. Tvångsmässigt och predikande.
Hejar på/håller på: vardagshjältarna.
Så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: Tittar ner i golvet/ ut genom fönstret/blundar och lyssnar på musik som dövar ljudet av människor.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...