onsdag 21 september 2011

Ny skog som ska räddas - via datorn!


Ibland undrar jag (och fler med mig) om facebook-gillande och andra typer av internet-engagemang verkligen gör någon skillnad? Vad hjälper det att tagga sin profilbild eller trycka tumme-upp åt hundra grupper om det är det enda man gör i frågan? En sak som sker på nätet som är precis så enkelt som att klicka "gilla" på fejjan men som samtidigt ger en faktisk påverkan är när du gör ett klick på sidan "ett klick för skogen". Jag har bloggat om den här hemsidan förr och hur den funkar. Läs det här.


Nu har stiftelsen Naturarvet hur som helst äntligen utsett den tredje skogen som de insamlade pengarna ska gå till att bevara. Hittills har mer är 782 000 kr samlats in. Men det är långt ifrån tillräckligt! Så här står det om skogen:

Iglekärrs gammelskog blir nu målet för Naturarvets insamling. Vi har 2 år på oss att samla in de dryga 5,5 miljoner som behövs för att kunna köpa skogen för evigt bevarande. Nu behövs du och alla andra som värnar om den unika miljö som gammelskogen är. Sprid informationen, klicka dagligen, bli skogsfadder, köp ett träd i skogen eller skicka ett SMS till 729 80 (kotte så skänker du 20:- , kotte100 så skänker du 100:-)

Jag tycker om tanken på att mitt slösurfande kan se till att bevara ovärderliga skogsmiljöer!
Kan vi inte komma överrens om att ha www.ettklickforskogen.se som startsida så att vi kommer ihåg att klicka en gång varje dag!?


Bilderna är tagna av Mats Abrahamsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...