tisdag 21 januari 2014

Nyfiken på partiledaren




Ni missade väl inte premiären av: Nyfiken på partiledaren? Jag tyckte det var så sjukt bra. Äntligen kom man förbi pajkastningen och framlagda motioner och ned på kärnan. Ideologierna. Hur blev partiledaren involverad i politiken från början? Vem är partiledaren? Vad är viktiga frågor för hen? För partiet? På vilken grund står dem?

Jag tycker det är genialiskt att det är en skicklig psykoterapeut (Poul Perris) som möter partiledarna, just för att komma djupare. Och gräva fram annat än valsfläsk. Det är svårt att värja sig från frågorna från en terapeut även för en luttrad medietränad partiledare. Jag tror till och med att vi skulle ha kommit Carl Bildt närmre inpå skinnet om han hade varit partiledare idag. Sjuka tanke! Hur som helst. Jonas Sjöstedt var först ut och tyckte själv att det var den mest politiska intervjuerna han gjort, just för att han fick berätta om partiets grundfrågor och beskriva dess människo- och samhällssyn.

Ska absolut försöka se alla andra avsnitt också. Även om jag tänker att formatet och den mjuka programmusiken kommer att skära sig lite mot Jimmie Å:s medverkan. Är både mest taggad på det avsnittet, samtidigt som jag tänker mig att jag kommer att sitta med lite kräks i munnen hela tiden. Men man ska lära känna sin fiende och jag tror att jag kanske kommer att bli förvånad. Även jag har fördomar mot många av partiledarna och det ska bli spännande att få se dem ur en annan vinkel. Och som Poul själv sa i chatten innan programmet i söndags:

Jag tror att empati är kungsvägen till tolerans, att föra personliga samtal där man försöker förstå en annan människa främjar förhoppningsvis empatin i samhället




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...