torsdag 12 april 2012

Stadsodling och skepsismaffian




Åh. Jag läste just ett så bra inlägg på bloggen "Ett år med lotten" angående det vanliga ifrågasättandet att stadsodling "väl inte kan vara så hälsosamt pga stadens luftföroreningar". Läs hela inlägget här. Det är ju ändå märkligt att stadspersoner som försöker minska sitt intag av gifter och kemikalier eller kanske bara vill ha bättre koll på vad man stoppar i sig ska mötas av skepsis och fnysningar. Personerna som skickar ut denna skepsis och fnysstorm, har de i tanken följt sin egen middag tillbaka till ursprungsfröet? Har de förstått hur kommerciell odling går till? Vill de pådyvla att stadsodlande människor är lurade eftersom luftföroreningar faktiskt kanske även impregnerar deras odlingar och att de således gör allt detta bökiga med att odla på balkongen HELT i onödan? Jag vet faktiskt inte hur de tänker. Men såhär skriver Ett år på lotten-Elin i frågan (Heja Elin!);

"En av de vanligaste frågorna när man pratar om stadsodling brukar handla om just avståndet till närmaste väg. Vilket är en helt legitim fråga. Det är klart att man inte ska odla under dåliga förhållanden, eller på nån gammal industrimark där kvicksilvret står som spön i backen.

Men så här brukar jag tänka med stadsodling: vad vet vi egentligen om hur grönsakerna vi köper odlats?

Med allra största sannolikhet växer de nära en väg eller flygplats för att transporten ska bli så billig som möjlig. Åk bil genom södra Sverige och du kommer att ha en utsikt av grönsaksfält åt båda hållen. Potatis, majs, lök, bönor, jordgubbar. Och det är i Sverige, där gamla lager av utfasade bekämpningsmedel varit slut i många, många år. I andra länder, där förbuden kommit senare, jobbar man fortfarande på att tömma sina lager…


Så förutom det – förutom att köpegrönsakerna med största sannolikhet vuxit ÄNNU närmare en väg än vad dina egna stadsodlade grönsaker – så finns alltså även de här variablerna att förhålla sig till: jord, gödsel, vatten.

Hur ser gifterna i jorden ut där de köpta grönsakerna odlats? Om det är en grönsak som inte kommer från Sverige kan det vara allt från gammal DDT till utbrunnet uran. Och hur har de gödslats? Är det nåt skumt konstgödsel? Eller om det är kogödsel, vilken typ av insektsmedel/ ogräsmedel/ svampgift har kornas foder besprutats med? Och vilka mediciner har de fått?

Så även om det bara handlar om tre månader om året så är det i alla fall tre månader när du med säkerhet kan stryka DDT, teslor och svampgifter från listan över lunchingredienser."


Hörrni skepsismaffian, har ni tänkt på det va, va, VA?

4 kommentarer:

  1. Vilken bra invändning, ska jag komma ihåg om/när det kommer på tal..

    SvaraRadera
  2. Javisst är det så, jag hade dessa tankarna när jag hittade gamla besprutningverktyg i min lada och fick lite rysningar. Efter en del överläggning så kom jag in på de banorna ni är i "Att vad vet man egentligen om det man köper" riktigt bra att ta upp det till ytan tycker jag. Speciellt med tanke på att på många lantbruk ligger det både det ena och andra slängt tillsammans med gamla dieselbehållare och annat. Sverige har väl trots allt bättre lagstiftning än många andra länder, jag tänker t.ex. på grönsaker och kött vi köper från andra länder där förutsättningarna är sämre. Tycker det är riktigt coolt med stadsodling, hoppas ni blir fler :) har du sett "Den njutbara trädgården" på SVT? Hon är en inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med! Det viktigaste steget för att bli en medveten konsument är att börja tänka till och ifrågasätta. Stadsodling har en enorm potential och jag hoppas fler hakar på. Ingen förlorar på att staden blir grönare och kan man få grönsaker och blommor med sig hem så är det ju ännu bättre!

      Ps. Ja jag har kollat på vartenda avsnitt av Den njutbara trädgården. =) Väldigt bra och inspirerande program. Nu spanar jag på trädgårdsonsdag och drömmer om varma majdagar!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...