lördag 21 april 2012

Ärtan pärtan




Den här tiden är kanske den svåraste vad gäller att äta någonting egenodlat. Vinterns förråd har sedan länge sinat och vårens inträde tvekar fortfarande så pass att primörerna så som rädisor, rabarber och gräslök har långt kvar innan de kan pryda matbordet.

Men misströsta icke! Köp istället en förpackning ekologiska gula ärtor. Strö dem tätt i en kruka med jord. Tryck till lite lätt på ärtorna så de myllar ned sig en bit. Men de kan fortfarande ligga synligt och behöver inte täckas helt med jord. Vattna ordentligt och spänn över en plastfilm. Gör hål i plastfilmen. Vänta någon vecka så har de säkerligen börjat gro. Vänta 1-2 veckor till så har du en sån här trasslig trevlig skog av ärtskott att skörda av. Om du lämnar sista bladparet så kan du dessutom skörda två-tre gånger på samma ärtskott.



Näringsmässigt ger de också ett välkommet tillskott av vitamin C och A samt folsyra. Enligt en brittisk sajt så innehåller ärtskott sju gånger mer C-vitamin än blåbär. Jag använder ärtskotten i sallader, direkt på mackan eller pimpar middagstallriken med ett knippe, de ska tydligen också vara goda wokade i asiatisk mat. HUr som helst en nyttig, god och användbar grön sak.


4 kommentarer:

  1. Ja fantastiskt gott är det :) och enkelt.

    SvaraRadera
  2. Ok... och när tar jag av plasten? Efter en vecka ? Undrar lila jag............

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, ta av plasten när de har börjat grodda ordentligt. Jag hade kvar min tills skotten var sådär 1-2 cm höga. Skörda sedan när de är en knapp decimeter, då smakar de som bäst. Min skog på nära 2 dm börjar bli lite träig i ärlighetens namn. :)

      Radera
  3. Ska man vattna kontinuerligt? Jag har precis tagit av plasten... Kul med enkla saker som funkar även i storstadsfönstret!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...