onsdag 22 maj 2013

De åtta myterna sprider kunskap och råg i ryggen




Alltså hurra vad jag gillar Naturskyddsföreningens nya mytdödarkampanj! Jag vet inte hur många situationer jag befunnit mig i där det smyger fram (eller kräks ut) skepsism, dumsnålhet och/eller okunskap vid middagar, fikastunder, lunchraster, fester mm. Jag försöker ofta svara så kort och koncist som möjligt för att inte bli klassad som predikant. Men ibland är man inte helt hundra på exakt hur det ligger till eller så trasslar man in sig i någon sidofråga. Därför blir man så himla glad att några smarta personer gjutit ner både myterna och smarta svar på dem så att man får stöd i sitt resonemang och råg i ryggen att våga stå på sig. Helst skulle man ju vilja att alla man möter kan gå in och läsa myterna själva, men tills dess är det bra att gå in och läsa på fakta för att kunna ta diskussionerna framöver.

Nu hoppas man ju även på att media slutar att underblåsa dessa felaktiga myter och i framtiden väljer att framhålla korrekta uppgifter i artiklar och sluta vinkla sönder nyheter om ekologiska produkter och livsstilar.

De åtta myterna (klicka för att se svaren):

1. Din kompis: Vaddå ekologiskt vin från Australien, hur ekologiskt är det med något från andra sidan jordklotet?

2. Din pappa: Men det är inte ekologiskt som är grejen - vi ska handla svenskt!

3. Din granne: Det är alldeles för dyrt med ekologiskt!

4. Din svärmor: Jag har hört att butikspersonal tar besprutade morötter och säljer dem som ekologiska. Efter hästköttskandalen och alla larm litar jag inte på någon!

5. Den uppdaterade kollegan: Jag är skeptisk. Läste till exempel att ekologiska olivoljor innehåller rester av bekämpningsmedel.

6. Din farfar: Äh, lite skit fixar kroppen. Själv badade jag i DDT och asbest som barn och titta på mig – jag lever!

7. Din bästis: Nåväl, jag har i alla fall besökt en ekologisk gård. Och det visade sig att ekobönderna kör mycket mer än andra bönder. Hur klimatsmart är det?

8. Din chef: Sorry, men ekologiskt funkar inte om vi ska mätta alla världens hungriga.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...