torsdag 18 april 2013

Citronmarängpaj med hallon




I helgen firande jag sen födelsedag med min familj och bjöd då bl.a. på den här kalasbomben som blandade söttsött med syrligt, bärigt och friskt. Bästa kombon! Det bästa är att den ser flådig ut även om de är rätt enkel att göra, i alla fall om man har lemoncurd hemma.

Ingredienser:

Pajskalet
190 g smör
3 dl vetemjöl (eko)
1 tsk socker (eko)
1 krm salt

Fluffig maräng:
3 äggvitor (eko!)
1 dl socker (eko)
lite vatten

+1 burk (½ liter) lemoncurd, hemgjord eller köpt
+ 3-4 dl hallon


Gör:
Börja med pajskalet, låt smöret bli rumsvarmt så att det är lättare att blanda med mjölet och sockret. kläm ihop degen med fingrarna och tryck ut den i en pajform med löstagbar botten. Ställ i kylen 30 min.

Under tiden kan du slå på ugnen på 200 grader, ev. tina hallon och förbereda marängen. Knäck äggen försiktigt och separera vitan från gulan. Vispa äggvitan och hälften av sockret hårt med elvisp. När det börjar bli ett vitt fast skum har du i resten av sockret och eventuellt en msk vatten. Vispa vitan så hårt att du kan vända bunken utan att marängen trillar ut.

Grädda av pajskalet i ugnen i ca 10-15 min tills det blivit gyllene på 200 grader. Låt svalna något innan du brer ut lemoncurden och har på hallonen jämt över pajen. Sänk värmen i ugnen till 150 grader.

Spritsa marängen i små duttar över hela pajen. Grädda pajen i ca 10 min, men vaka över marängen hela tiden så att den inte blir bränd. Jag provade först att bara bränna av marängen med gasbrännare, men då blev marängen för rinnig. Så mitt tips är att skicka in den i ugnen istället och grädda lite så att marängen fastar till sig, bränn ev av marängen med gasbrännare för den sista tjusiga finishen.

Så gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...