onsdag 26 september 2012

Hej höstskor!





Här är mina nya bästa vänner. Mina tjusiga höstskor från Kavat! Jag trodde förövrigt att Kavat bara gjorde barnskor, men tji fick jag för de gör faktiskt riktigt snygga skor till både damer och herrar. Skorna är dessutom svensktillverkade, ekologiska och miljömärkta! Woop woop liksom.

Vad innebär det i sko-världen kanske du tänker? Har kossan som skinnet består av käkat ekologiskt foder? Nej inte vad jag vet, men skorna består av vegetabilgarvat skinn, som till skillnad från vanlig garvning är fri från så festliga saker som krom, teflon, PTFE och andra flourerande kolväten. Så himla bra grej! En riktig investering, för de här skorna är inte direkt gratis. Men å andra sidan är de inte dyrare än t.ex. Dr Martens Chelsea boots eller likande.

Jag för min del lägger ju hellre pengar på något miljövänligt och svensktillverkat än för ett visst märke. Och de är så sjukt sköna att man inte ens behövde gå in dem. De sitter perfekt direkt (vilket typ aldrig händer ett par trollfötter som mina). Om du har några minuter över kan du se en film om processen från ko till sko. Riktigt fin filmsnutt om ett genuint hantverk.

Ja, jag är typ kär i mina skor, jag erkänner!




2 kommentarer:

  1. Älskar Kavat. Å lyllos mig som dessutom bor riktigt nära deras outletbutik (ligger i Kumla) Vår familj (å plånbok) jublar varje gång det är dax att investera i nya skor!! Det är en underbar känsla att kunna gå in i en fysisk butik å kunna välja å vraka bland enbart schyssta material.
    Dina skor är riktigt snygga så jag fattar din eufori :-)

    SvaraRadera
  2. Jag ville köpa dessa redan förra året, men föräldraledighetsekonomin kunde inte riktigt motivera det med tanke på att jag hade ett par skor som funkade helt ok. Men när jag behövernya skor är det dessa jag vill ha!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...