onsdag 27 juni 2012

Brev från kolonin




Igår, innan regnet slog till, tog jag en lång arbetsdag på kolonin. Jag har legat efter med såväl sådder, utplanteringar och ogräsrensning av landen. Det är tydligt att det är svårare att kombinera kolonin med jobb jämfört med studier. Hur ska man hinna med allt?

När vi kom till lotten hade ogräset vuxit höfthögt och vi kunde inte urskilja vad som var "gräsmatta" och vad som var trädgårdsland. Funderar nästan på att asfaltera delar av lotten för att slippa det eviga klippandet med den slöa häcksaxen!



Nåväl, lite uppmuntran får man ju av att se att det växer annat än ogräs också. Här har vår potatis kommit upp fint. Vilket innebär att det är dags att kupa den så potatisarna där i jorden inte blir gröna och giftiga.


I lådan bredvid har jag sått mangold i zick zack och pimpat dem med ringblommor. Tänkte att det kunde bli fint med mangoldens brandgula skjälkar tillsammans med de orangea och gula ringblommorna. Vi får väl se. Nedanför har min kära och lite tilltufsade squash börjat blomma.


Ja sen har jag testat det här med rymdodling. Nä, inte riktigt. Petflaskorna fungerar som miniväxthus och gömmer späda gurkplantor som annars lätt blir mat för de hungriga sniglarna (som bor i de fuktiga skrymslena överallt på lotten).


Jag har också tillslut fått ut mina krokärtskockor och grävde ner dem i jorden. De blev direkt invaderade av bladlöss. Hoppas på att nyckelpigorna hittar dit och äter upp dem medan jag är på semester..


Dessutom satte jag mina favoriter störvaxbönorna. Fyra hade jag dragit upp hemma och sen kompletterade jag med några som jag direktsådde. Tre plantor vid varje stör.


Och slutligen efter en heldag av lottande fick vi lite lön för mödan, årets första jordgubbar! Så värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...