söndag 11 november 2012

Pannloben eller reptilhjärnan - vad styr dina val?






I förra veckans morgonpass i P3 så kom hjärnforskaren Katarina Gospic och pratade om hjärnans funktioner och hur den hanterar beslutsfattande. Jag lyssnade nyfiket för det är så himla intressant att se en biologisk förklaring till hur vi människor funkar. Varför det är så svårt för oss att greppa att t.ex. klimatförändringarna är ett stort jävla avgörande globalt problem som berör alla. Att få höra att vår hjärna faktiskt är konstruerad för att göra någonting till en vana förklarar ju en hel del av ovanstående problem.

Att hjärnan gillar när vi lägger oss till med vanor får också till följd att det känns obehagligt att bryta en vana. Som att börja köpa kravmärkt fisk, att sluta ta bilen till jobbet, eller inte äta kött till varje måltid.

Hjärnan består ju av olika delar. En viktig del är reptilhjärnan, som bara vill ha det gött och tar den enkla invanda behagliga vägen. Reptilhjärnan vill att vi ska äta åtta bitar gräddtårta och tycker det är onödigt att vi går ut och springer bara för att hålla formen. Pannloben däremot kan styra de impulser som reptilhjärnan sänder ut för att fatta mer rationella beslut som känns bättre på det stora hela. Som att inte smälla i sig en gräddtårta eftersom man vill vara hälsosam, eller att minska på ens energianvändning för att hejda klimatförändringarna trots att man inte får se en direkt effekt av sina handlingar.

Det är alltså vår uppgift att träna upp vår hjärna med hjälp av pannloben så att vi trampar upp nya mer miljömedvetna beteendestigar i hjärnan. Så att våra val i vardagen tillslut blir till vanor och går från någonting som ger obehagskänslor till att man gör det utan att tänka.

För mig som har svårt att ta beslut så har mitt miljöengagemang på ett vis förenklat många vardagsbeslut som tidigare gjorde handlingar ineffektiva. Nu köper jag de produkter med kravmärket på och behöver inte ens stå och snegla på övriga produkter. När jag ska äta på restaurang finns nästan alltid bara en eller två rätter som är vegetariska. Lite tråkigt såklar, men det gör att jag som tidigare alltid bestämde mig sist är nu alltid klar över vad jag ska ha före alla andra. Min pannlob har, vad jag kan förstå, vant sig vid att säga åt min reptilhjärna att även om jag ibland kan bli sugen på kött i någon form så säger mitt samvete att jag kommer må bättre på längre sikt om jag istället väljer att äta någonting vegetariskt. Nu kräver mina val oftast ingen ansträngning alls.

Förståelsen för hur hjärnan biologiskt sett fungerar, är första steget till att förstå hur man bäst kan förändra och påverka både sig själv och andra till bättre val.

Lyssna nedan på det alltid så bubbliga morgonpassetgänget och den unga framgångsrika hjärnforskaren.




Här och här kan du höra fortsättningen av klippen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...