fredag 23 november 2012

Ett förtydligande.. och en seger




Nej jag har inte tappat hoppet. Men vem som helst kan verkligen känna depp och frustration över att många på gräsrotsnivå kämpar skiten ur sig, skriver remisssvar sent på kvällarna, går i demonstrationståg, sprider uppropslistor eller skriver brinnande blogginlägg, medan det knappt publiceras några framsteg på det stora hela. Från de viktiga konferensrummen. Från de största av plenumsalar. För ibland behöver man (i alla fall jag) faktiskt en push från högre håll för att få nya krafter. Som till exempel när EU igår tog beslutet att förbjuda den kritiserade fiskemetoden "finning" (att fånga hajar för att skära av den alla fenor innan den sedan dumpas i havet för en lång och plågsam död). En otrolig delseger för en uthållig fiskepolitik i världen. Läs mer om alla beslut som vår skarpaste EUparlamentariker Isabella Lövin fick igenom. Det är just sånt här jag efterfrågar, för denna typen av nyhet ger mig en sån otrolig kraft att fortsätta kämpa. Idag är jag så otroligt nöjd med att jag år 2010 var med och kryssade in Isabella till sin viktiga parlamentsplats. Det blir en så tydlig röd tråd att mitt vardagsengagemang och min röstsedel faktiskt varit en liten men icke desto mindre viktig del i att EU tog detta omvälvande och efterlängtat beslut. Hoppas att det nu ger eko runt om i världen!

Idag firar jag fredag med nyvunnen kraft och med ett hopp om att vi kan bidra på olika sätt och nivåer för att tillsammans komma små och stora steg framåt mot ett uthålligt sätt att förvalta vår planet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...