tisdag 31 maj 2011

Fabulous whatevermuffins



Det här är mitt absolut mest använda recept, alla kategorier. Syns det?




Det kan varieras i oändlighet, gott blir det hur som helst alltid!

Typiskt bra återvinningsrecept där man kan använda slattar av det man för tillfället har hemma!

Några exempel:
  • Har man inte vetemjöl så det räcker så brukar jag häva i grahamsmjöl.
  • Mjölken kan bytas ut mot filmjölk/youghurt/havremjölk eller vatten.
  • Bär och frukt är ju variation i sig, men kan även bytas ut mot: banan + riven morot, nötter, torkad frukt, kakao, chokladhack, citronskal, frön (solros/sesam/vallmo), godis (dumle/polly=nam nam), kryddor (kardemumma/kanel/ingefära/saffran). Ja du fattar.
Den här gången blev det till exempel muffins med päron, mandelmassa och konjak i.

Här kommer receptet:

100g smält och svalnat smör
4 dl vetemjöl
1 ½ dl socker (jag brukar minska till 1 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 ägg
2 dl mjölk/fil/yoghurt

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser. Knäck i äggen och häv i mjölk och smöret och "bären". Blanda snabbt ihop till en smet (blir bättre om man inte rör så jämt och slätt). Fördela i muffinsformer. In i ugnen i 10-15 min på 225 grader. Sätt på kaffe och fikafikafika!

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag gillar såna här variationsrecept! Det är så kreativt! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Ja det här receptet är verkligen grymt. Muffinsarna blir fluffiga och härliga och man tröttnar aldrig! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...