måndag 12 mars 2012

Den vilda blåbär- och krusbärssylten





Nu börjar mitt bärförrådet i frysen sina på riktigt. Efter sommarens och höstens hamstrande av naturresurser så är det under vintern och vårvintern som man smäller i sig allt ihop. Det är inte utan, att man känner sig som en nötskrika, ekorre eller någon annan instinktivt samlande själ där ute i det vilda.

Någonting jag fortfarande har gott om i frysen är de fantastiska krusbären från lott-krusbärsbusken. Den gamla busken gav säkert åtta liter röda krusbär i somras och dessutom hade vi fortfarande kvar bär från året innan. Igår ställde jag mig och kokade sylt till frukostfilen och trollade ihop en sjukt fin sylt på krusbär och blåbär. Syltburkarna blev svarta som natten i kontrast till vårsolens vita strålar. En perfekt kombination. Och sylten smakar vildvuxet, snårigt och sommrigt.

Ingredienser:
1,5 l röda krusbär
4 dl blåbär
1 dl vatten
1 hel stjärnanis
3 dl syltsocker
2 dl eko socker


Tina upp krusbären i kastrullen med vattnet och koka mjuka i sådär 10 min tillsammans med stjärnanisen. Häll i blåbären på slutet. Häll därefter i sockret och låt koka upp igen och sjud i 4-5 minuter. Skumma av och häll på varma decinficerade burkar. På med lock och låt burkarna svalna innan du stoppar dem i kylen. Av receptet blir det ca 1,75 l sylt.


Om jag skulle välja någonting som personifierar mig i det jag lagar så är det nog en sylt. Jag har alltid kokat sylt och tycker om att testa vilka smaker som fungerar ihop. Den här sylten är nog baske mig en av de allra bästa. En riktig vinnare med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...