onsdag 9 juli 2014

Lego sluta lek med Shell!







Jag var ett riktigt litet legoälskande barn när jag var kiddo. Min bror och jag lekte sjörövare, hajattack, riddarturneringar och byggde städer där våra gubbar (och gummor) bodde. Minns ni att det fanns legobitar med Shell-symboler på? Det minns faktiskt jag när jag tänker efter. Och tänker efter är precis vad jag gjorde efter att ha sett den här filmen som Greenpeace tagit fram.

Riktigt obehagligt att Shell har haft som strategi att ladda sitt varumärke med positiv koppling redan på små barn. På mig. På oss. Och det har pågått så länge. Och att Lego samarbetat med ett oljebolag = tjänat så sjukt mycket stålars på denna ruggiga typ av marknadsföring och varumärkestvätt. Fy alltså.

Resume skriver följande om Greenpeace aktion riktad till Lego och deras samarbetspartner Shell:

Miljöorganisationen menar att Lego bör lämna Shell annars riskerar leksaksbolaget att få dålig publicitet på grund av oljejättens satsningar i Arktis.

– Lego har fantastiska sociala och miljömässiga värden och har tagit stora steg för att minska sin miljöpåverkan. Men genom att låta Shell sätta sin logotyp på deras leksaker, hjälper de Shell att legitimera sina riskfyllda oljeborrningar i Arktis, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige.

Greenpeace film har titeln "Everything is NOT awesome" och har tagits fram av byrån Don´t Panic.

Greenpeace har än så länge fått in 250 000 namnteckningar efter att man har kört igång kampanjen "LEGO Save the Arctic, Stop Playing with Shell".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...