tisdag 11 juni 2013

Improviserad potatisodling i säck





Nu under långhelgen var jag på landet och njöt av några av årets bästa dagar. Men det var inte bara vila och dekadens utan en del arbetsamma insatser också (det är det alltid). Bland annat hade jag med en famn med groddad sparrispotatis som jag tänkte sätta någonstans. Men eftersom vår tomt mest består av skogsmark med packad torr jord så kände jag att det här med att gräva nya land kändes för hopplöst. Istället åkte jag och köpte en prima påse grönsaksjord (kravmärkt) att plantera i istället. Kanske inte så snyggt, men jag var ju ute efter funktionen mer än tjusigheten på odlingskärlen.

I alla fall. Easy peasy var det att fixa en portabel (nåja) liten potatisodling. Jag tog helt enkelt fram morakniven och drog ett snitt mitt över jordpåsen (bara ena sidan). Sedan vek och ställde jag upp påsen på kortsidorna så att det bildades två stabila "krukor". Därefter körde jag ner sättpotatisen djupt i jorden (jag har ju begränsad möjlighet till att kupa potatisen så för att minska risken för att solen gör potatisen grön och giftig så satte jag dem djupt). Därefter vattnade jag dem och ställde dem hyffsat skuggigt (pga. begränsad möjlighet till vattning). Jag tror att det kan funka fint. När jag kommer upp om några veckor igen så får jag försöka kupa potatisen med mer jord eller gräsklipp. Eftersom jordpåsen är svart inuti så tror jag dock att den håller solens strålar borta från småpotatisen. Vi får väl se, men det är alltid lite spännande med odlingsexperiment!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...