måndag 4 februari 2013

55 frågor


Kanske är det för att fira en ny vecka, en fin helg, eller för att bloggen nått 50 000-sidvisningar (!). Men idag bjuder jag på ett gäng frågor och svar. Nu kör vi!


1. Hur gammal är du? 28 snart 29. Iiih!
2. Hur gammal känner du dig? 25-26 kanske. Alla vänner samlar vuxenpoäng på hög och jag känner att mig långt därifrån. Dessutom har mitt jobbliv bara börjat så jag känner mig rätt novis på det området också.
3. Vad har du gjort i dag? Idag har jag haft en fin söndag. Sovmorgon och finfrukost. Fixat och fejat hemma eftersom vårsolen påminner om en mörk vinters städdekandens. Promenerat i solen med några vänner och fikat här. Sen promenerat förbi min pappa och fick spackel och en forsythiakvist med mig hem.
4. Vilken film såg du senast? Jag har sett sjukt mycket film den här vintern. Senast var det den norska filmen "De osynliga". Mycket bra film om syndernas förlåtelse. Se!
5. Vem ringde du senast? Min mamma igår.
6. är du besatt av någonting? Just nu är längdskidåkning, creme brulee, perfekt kokta frukostägg samt den stundande odlingssäsongen något jag snöat in på. Men besatt. Nja, det skulle vara att jag alltid brer mackan med pålägg prick ända ut i kanterna, varken mer eller mindre är godtagbart. Brer någon annan min macka bygger jag om den tills den är perfekt.
7. Är du rädd för blod? Nej, inte alls.
8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Hemma, nystädat, tyst och nedsläckt med en svag doft av nyss lagad middagsmat.
9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Palme, Bildt, Persson, Erlander, Reinfeldt. Saknar att det inte finns en kvinnlig representant bland alla slipsar.
10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? No way! 
11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Marinblå (och svart). 
12. När vaknade du i dag? Vaknade 08.15 och drog mig nästan timme. Söndag när det är som bäst.
13. Vilken är din favorithögtid? Semestertider, så det är väl alla högtider som ger en extra ledigt så man får anledning och möjligheten att åka bort. T.ex. Kristi himmelsfärd eftersom det är högvår och varmt och man kan passa på att dra från stan.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? På en varm ljus plats med sol och god mat och gott vin. Jag har frusit så förtvivlat många dagar nu.
15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Tåget mellan Derha dun och Varanasi i norra Indien är ingen plats jag längtar tillbaka till eller önskar någon annan att uppleva. 


16. Hur vill du tillbringa din pension? Jag hoppas jag har möjligheten att vara hurtig pensionär. Vandra i alla världens bergsmassiv, hänga med någon jag tycker om. Plocka lingon och svamp. Vara engagerad i miljörörelsen och använda min långa erfarenhet och lediga tid till att förändra världen, göra långa skogsutflykter med termos och fågelbok, åka skidor och långfärdsskridskor, cykla långt, vara vakna sent och spela sällskapsspel hela nätterna, dricka vin mitt i veckan, hinna umgås mer med sina vänner,  resa resa resa, spela dataspel när det regnar, ha en äppelträdgård med gistna stolar och gamla pioner och naturligt helt fri från skadedjur. Läsa mycket eftersom jag är så dålig på det nu. 
17. Vad lyssnar du på just nu? Bon Iver den här.
18. Har du någon gång brutit ett ben? Aldrig brutit, men annat små- och mediumkrafs. 
19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?  Ägg, Arlas milda naturella ekoyoghurt, fetaost, bananer och hemgjord marmelad/sylt.
20. Vad är du på för humör just nu? Lite söndagsångest, rastlös och trött samtidigt.
21. Vilka världsdelar har du varit i? Europa, Asien, Centralamerika. 
22. Snarkar du? Nej. Snarkare är största skräcken.
23. Vilka yrken har du provat på? Arkiverare/alltiallo-sommarjobbare, vårdare, barista, affärsbiträde, vårdare igen och igen, miljösamordnare.
24. Hur går du helst klädd? Sköna skor och utan att frysa. 
25. Vilket stjärntecken är du född i? Fiskarna, det mest ödmjuka stjärntecknet.


26. Vilket är ditt favoritgodis? Äter inte godis, men kompenserar med hembakt fikabröö och efterrätter. Bäst är alltidalltid blåbärspaj.
27. Vad sa du senast? Finns det tevatten över till mig?
28. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Bild och biologi.
29. Vad har du på dig just nu? Mystights, grå småsunkig t-shirt, och varm kofta.
30. Vad har du i dina fickor? Busskort, mobil, hörlurar och mitt livsviktiga cerat av ringblommor, bivax och mandelolja.
31. Vad köpte du senast? Fika. Bryggkaffe och brioche.
32. Hur många gånger har du flyttat? Många. Flyttade till internat på gymnasiet, sen hem igen, sen till en kompis på södermalm, sen en månad till min pappas sambos lgh, sen till axelsberg och ett fint minikollektiv, sen inneboende i årsta, sen till en annan vän på södermalm, sen i andrahand på östermalm, sen i andrahand i abrahamsberg, sen andrahand i en väns lgh i stadshagen, sen fick jag förstahandskontrakt i studentskrapan på södermalm, sen fick vi vår nuvarande lägenhet! Så 12 gånger. 
33. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? Sällskap, en bra kniv och ett bra brädspel.


34. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Morgon. Iallafall på helgerna.
35. Senaste filmen du såg på bio? Life of Pi, fin!
36. Har du blivit sydd någon gång? Nej.
37. Har du någon gång badat naken utomhus? Jada.


38. Vad åt du till frukost?  Hemgjord granola med yoghurt och flytande honung. Grönt äpple- och fläderte samt två (perfekta) ägg.
39. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? 2003, då gick jag sista terminen på gymnasiet, jag längtade hem till mina vänner, hade framtidsångest och framtidspepp samtidigt.
40. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej, är överdrivet noggrann med att hålla mig till reglerna. Lite pensionärsvarningspoäng sådär.
41. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? Jag sätter den på flygläge för att jag inbillar mig att den utstrålar mindre cancerstrålar då (någon som vet om det funkar?), och så lägger jag den på tidningsstället bredvis sängen så att jag inte störs av den lilla lampan som lyser när mobilen laddas (det måste ju vara helt mörkt när man sover).
42. Vad var det sista du åt? En näve nötter.
43. Är du blyg? Nej, men jag iakttar gärna omgivningen ett tag innan jag träder fram och snackar loss.
44. Vilken var den sista konserten du var på? Det här bandet.
45. Vad heter du i andra namn? Freaking awsome?
46. Har du varit med om en bilolycka? Nja vi kan kalla det en incident. Det var inte jag som körde.
47. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Ja men det har väl alla? Ibland känner jag att jag berättar för mycket om mig själv och saker jag tänker på.

48. Vilken är den roligaste träningsformen? Till vardags kör jag gruppträning. Till helgen är skidor, steppdans, långfärdsskridskor, cykling, vandring och trädgårdsgrävning allra bäst.
49. Har du några husdjur? Nej. Men gosar sönder andras katter och hundar.
50. Vill du gifta dig? Nej inte direkt.
51. Var växte dina föräldrar upp? Här och där. Hälsingland, Medelpad, Stockholm.
52. Har du någon gång ringt polisen? Ja, tyvärr. När en ung kille blev misshandlad av ett gäng utanför bussen jag satt i. Tog 30 minuter i växeln innan jag fick prata med någon och sen sa polisen att det förmodligen handlade om en uppgörelse mellan två gäng. Inget vi kan göra. Nehepp nej.
53. Har du svenskt ursprung? Ja, man vet att det är rätt oexotiskt när man börjar gräva fram och prata om sina nedrenorrlandsrötter.
54. Har du, eller har haft, något smeknamn? Några vänner kallar min för Fröken PK-reko. Whatsupwiththat? Haha!
55. Vilka är dina största svagheter?  Kan vara lite kantig ibland och går in i debatt och provocera bara för att det är kul, men ibland blir det lite otydligt/onödigt/okänsligt. Ångrar mig alltid efteråt.




Frågorna är hämtade här.

3 kommentarer:

  1. Kul med frågor! Men Reinfeldt var ju aldrig stadsminister under 1900-talet.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Busted! Då gör jag ett tillägg: Fälldin. :)

      Radera
  2. Kul med frågor, man får reda på mycket på en gång! Riktigt fina bilder med:).

    MVH

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...