måndag 27 juni 2011

Kolonin juni



Söndagar blir ofta våra kolonilottsdagar. Igår var inget undantag. Vi åt äntligen våra första egenodlade jordgubbar. De smakade inte kattskit kan jag lova. Alla barndomssommarminnen när man på huk plockade jordgubbar hos släkten på landet sköljde över en i samma ögonblick som man mosade gubben mellan tänderna. Inga belgiska jordgubbar i världen kan konkurrera med den smaken.



Vaxbönorna har grott nu efter två veckor av ömsom sol och ömsom regn. Jag hoppas att den snart slingrar sig kring störarna jag brottat ned i jorden. Jag trånar efter stora stora skördar av vaxbönor.
Slår allt annat fel och jag enbart har vaxbönor att skörda i augusti skulle jag ändå vara sjukt nöjd.



Broccolin har tagit sig ordentligt och har växt ur sitt fiberduksbo. Hoppas inte sniglarna och kålflugorna passar på att kalasa på dem nu bara.


Vid fikapausen kände vi oss ovanligt iakttagna, och i regnvattenpölen som bildats på en av jordpåsarna hittade vi unge herr Padda som svalkade sig i solen. Smart drag tyckte vi.
Efter arbetspasset valde vi att göra detsamma, även om vår pöl var något större.

2 kommentarer:

  1. Åh vad ni har det fint på lotten!

    SvaraRadera
  2. Fasiken vad gott med egna gubbar! Jag åt av marmeladen jag fick från er (för visst låg den i krukan? som jag för övrigt har en fin växt i på tvn) till frukost. Mums! Hälsar gärna på på kolonien efter semestern. kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...