måndag 29 oktober 2012

Testa din klimatpåverkan



Att testa sina ekologiska fotspår i olika tester är inget nytt, men det tål faktiskt att upprepas! Genom ett sådant test förstår man bättre vad det är i ens egen livsstil som påverkar klimatet allra mest. Man får dessutom resultatet presenterat i staplar för hemmet, resor, konsumtion och inköp vilket gör det hela väldigt överskådligt. Även om jag gjorde dessa typ av tester tidigare (när de var nya) så tycker jag det finns en stor vinning i att upprepa testet någon gång per år. För det är jäkligt nyttigt att pusha sig i att behöva tänka efter HUR man faktiskt konsumerar och försöka uppskatta över veckor och år hur mycket pengar man lägger på det ena eller andra området.

Det svåraste trots allt är att svara ärligt och inte försköna sanningen. Jag ville t.ex. så gärna svara att jag inte flyger någonting årligen (för flyga, det gör bara omedvetna personer). Men efter sommarens semester i Italien så var jag tvungen att lägga in 6 flygtimmar som sabbade min stapel totalt såklart. Nyttigt alltså att se hur lätt det är att generera koldioxidutsläpp, och vilka poster som är tunga. Orkar man inte tänka på alla bitar som klimatpåverkar i vardagen så är det ju bra att börja med att fokusera på dem som man faktiskt ger störst utsläpp.

Jag hamnade på 3,2 ton CO2e/år; bättre än både medelsvensken och världsmedel, men tyvärr inte tillräckligt för att nå hållbar utveckling. Tufft att höra  för någon som mig såklart, men samtidigt blir det tydligt att vi alla måste börja någonstans. Det bästa med just det här testet tycker jag är att man får tips på hur just jag kan försöka minska på mina utsläpp. Jag vet t.ex. att vi vädrar lite för ofta, och åker jag tåg istället för flyg på semestern så  kommer nästa års stapel se mer tjusig ut.

Var hamnar du på stapeln?

Gör testet HÄR


1 kommentar:

  1. Usch, jag hamnade något högre upp. Flyger alldeles för mycket vilket jag samvetsmässigt brottas med. Samtidigt vill jag åka hem emellanåt och det är inte alltid den lediga tiden räcker till att åka tåg i nästan ett dygn enkel väg... Egoistiskt? Ja, tyvärr...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...