måndag 7 maj 2012

Mina bästa odlingstips till nybörjare





Jag har en rätt osunt engagerad inställning till vänner och bekanta som börjat odla. Jag vill veta allt om vad de odlar, köpt för fröer, gillar för kryddor, hur jorden är, vilket vädersträck balkongen vetter åt och vilka ogräs de har på sina kolonilotter. Allt. Jag får också en del frågor om odling och då går jag all in och engagerar mig ännu mer. Lite för att strukturera mig själv så tänkte jag sammanställa en liten snabb lista på mina bästa odlingstips trots att jag verkligen inte är annat än en glad smått nördig trädgårdshobbyist.


Redskap:
En bra grep och spade är grundförutsättningen för att kunna odla på en kolonilott. Sen tycker jag att en handspade och handkratta/luckrare är skönt att ha. Resterande redskap är bling bling och trevliga tillbehör. Har man massa grovt ogräs och buskar bör man också införskaffa en redig sekatör (där verkar priset och kvaliteten gå hand i hand, tyvärr). Har du "bara" en balkong behövs endast en handspade och gärna en sopborste.





Odlingskärl etc:
Gör gärna dina egna såkrukor av gamla mjölkförpackningar, toarullar, glasslådor etc. Eller spara krukorna om du brukar köpa kruksallad och kryddor i affärn.

Köp gamla krukor på loppis och secondhandbutiker. Terakottakrukor är fina men suger mycket vatten, så dem får du vattna oftare. Man kan egentligen odla i vad som helst t.o.m. direkt i jordpåsen, även om det kanske inte är så snyggt alla gånger.

När du precis sått frön så vattna jorden och täck krukorna med plastfolie som du spänner fast med en gummisnodd eller tejp. Då har du byggt ett miniväxthus snabbar på så vis på groningen och behöver inte vattna sådden varje dag. När fröna grott och börjar resa sig upp kan du ta bort plasten och vattna som vanligt, dvs när jorden torkar upp.

På kolonin/i trädgården är fiberduk en bra grej att ha stället för plastfolie, för att täcka sköra plantor från starkt solljus, kalla nätter och torra dagar. Även om viss väta tar sig igenom fiberduken så måste man tänka på att ta bort duken när man vattnar.

Jorden:
En bra jord är viktigt men inte livsavgörande. Visst kan skörden nära på dubbleras med en bra kvalitetsjord, men det går att få till en helt okej skörd på jord från mataffärn också. Ett tips är dock att köpa speciell balkongjord i en 50 literssäck, den innehåller mer lerpartiklar än vanlig planteringsjord vilket gör att jorden hålls fuktig längre och inte behöver vattnas lika ofta. Det kan vara en bra bekvämlighetsinvestering att köpa sån jord om du har en lika solig balkong som jag har.

Om jorden är kass på din kolonilott eller översållad med ogräs skulle jag satsa på att fixa dit ett par pallkragar som du kan odla i. Se i så fall till att täcka bottnen av pallkragen med täckväv eller ett tjockt lager tidningar. Placera sedan pallkragen direkt på ogräset (även om det kan vara en fördel att vända jorden och jämna till den innan) och fyll på med köpejord.



Grönsakssorter:
Mina bästa nybörjartips för balkongen är tomat, basilika, gräslök och mynta. I synnerhet om du har en solig balkong. Har du mycket skugga kan du skippa tomaten och köra på enbart kryddorna. Och testa för all del att odla vaxbönor och sockerärter. De lägre sorterna funkar lika bra på balkongen som på en lott och slingar sig fint mot räcket. Dessutom slipper du köpa dyra miljöovänliga sugarsnaps från Kenya.

Har du en jordlott är enkla säkra kort rädisor, rödbetor, sättlök, vaxbönor och mangold/spenat. Bara att så, vattna och skörda. Vitlök och jordärtskockor är så enkelt att man nästan skäms. Peta ner dem i jorden på hösten och skörda nästkommande sensommar (för skockan bör du vänta till frosten kommer).

Rabarber är också en given växt som borde finnas i alla trädgårdar och lotter. Fråga en granne om du kan få gräva upp en rabarberstickling från dem. Skörda tidigast andra året.


Typ så brukar det låta när jag bubblar igenom alla mina tips till de som gitter höra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...