torsdag 6 oktober 2011

Putsa miljövänligt



När jag passerar livsmedelsbutikernas rengöringshyllor blir jag alltid lika förundrad över hur mycket valmöjligheter vi har när det kommer till städprodukter. Men framförallt blir jag förundrad över hur många av dessa val som är rakt igenom dåliga och framförallt onödiga. Vilka är det som går och köper alla dessa flaskor med miljöfarliga ämnen i sig? Som tycker det verkar fett att köpa medel som är så effektiva på att ta bort smuts och bakterier att de har döda träd och fiskar som varningsbild på baksidan? Tänker man att "det här måste vara verkningsfullt om till och med vattenlevande organismer stryker med?" Eller tänker man bara att det var en frän reklam på tv som verkar fungera? Eller tänker man kanske inte alls?

Jag tror att många antar att det starkaste medlet man kan hitta, också automatiskt är bäst. Men i de allra flesta fall räcker det med att ha de milda medlen för att få det rent runt i kring sig.



När jag tvättar fönstren har jag alltid bara en svamp, ljummet vatten och diskmedel (bra miljöval såklart). Eventuella ränder efterputsar jag med mirakeltrasa. Klart!

Diskmedel är knepet jag har tagit med mig sedan jag var liten. Då fick jag höra vad alla fönsterputsare använder sig av. Ändå tjugo år senare hör jag på radion att de intervjuade någon tävlingsfönsterputsare som än i dag tipsar om att diskmedel är det bästa för att putsa fönster. Har inte det budkapet nåt ut till allmänheten på 20 år? Finns det fortfarande folk som inte tvättar fönster med diskmedel trots att det är billigare, miljövänligare, effektivare och hälsosmartare än de konventionella putsmedlen?

Många medel kräver säkerhetsåtgärder, men - det står inte på flaskan. Hur du bör skydda dig får du bara reda på om du kontaktar företaget och ber att få läsa produktens säkerhetsblad. Där kan du läsa att ”Handskar och skyddsglasögon rekommenderas” (W5, Lidl) eller att ” God ventilation rekommenderas, liksom att bära handskar och tvätta händerna efteråt.” (Ajax). (från Naturskyddsföreningen).

Inte så svårt val, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...