onsdag 13 juli 2011

Som man sår får man skörda!


Ett mycket trevligt plus av att åka på semester en vecka är att det faktiskt händer grejer under tiden man är borta. Grejer som man gått och trånat efter och som på en vecka visat framsteg och resultat. Nej jag pratar tyvärr inte om min uppsats. Däremot om min trädgård. Detta förutsätter självklart goda blomvattnare, av vilka jag har erhållit två prima exemplar.

På balkongen blommar plötsligt malvorna och ruccolan. Rosenpelargonen står äntligen i knopp. Luktärten hade vuxit minst en halvmeter och gröna tomater och physalis hänger lite överallt i bladgrönan.

På kolonin hade det skett än mer. Sockerärterna var långa som oxjärpar. Bondbönorna och majsen blommar. Broccolin och jordärtskockorna har exploderat och gurkan börjat slingra sig nedför sin lilla slänt. Och squashen! Squashen har tagit revansch på sniglarna och fyller numer halva pallkragen med blad, blommor, blomknoppar och jorrå årets första skördeklara zuccini.



Bondbönorna och majsen

Sammanlagt plockade vi med oss årets första knipplök, sockerärter, squash, svarta vinbär, machesallad, och några ynka blad mangold. Firade skördefesten med en vansinnigt god omelett på mangolden, löken, squashen och plussade med fetaost och basilika från ballen. Jag som inte ens gillar omelett satte i mig allt i ett svep.




En mindre trevlig skörd var snigelbadet som skapats av misstag. Jag fyllde en glasslåda med vatten för att fåglarna skulle ha att bada i under tiden vi var borta. Istället badade nu otaliga icke simkunniga sniglar runt i den gegga som bildats. Lukten var obeskrivligt förfärlig. Dock har jag blivit av med några fler inkräktare i grönsakslandet. Bra, men vedervärdigt äckligt med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...