tisdag 2 september 2014

Under min livstid kan jag nån gång, få bli ledd av nån som tror på nånting!?


Min inre var-är-det-här-landet-på-väg-frustration 

Nu är det alldeles strax dags för oss medborgare att ta vårt samhälleliga engagemang under armen och knata till närmsta röstningslokal. Det här är stunden då du maxar dina fotavtryck i den stora politiken. När du pekar ut den riktning som du vill att Sverige tar de närmsta åren. När du kan kryssa i en person som du anser kan tala för dina brinnande hjärtefrågor allra bäst. För mig har det alltid självklart att ta detta ansvar. Jag ser det som mitt jobb, min motprestation, som medborgare i det här landet, ett av världens mest privilegierade.

Jag har fått lite frågor om att göra en analys rörande partiernas miljöengagemang här på bloggen. Men det kommer jag inte göra av en enkel anledning; för att så många andra redan har gjort det så himla mycket proffsigare än jag skulle kunna göra. Samt att jag är såklart ytterst subjektiv. För mig finns bara två alternativ. Konstigt nog är det också de två som fått bäst i WWF:s sk. Pandarankning här nedanför.

Men i ett försök att verka objektiv kommer här en sammanställning av de undersökningar och artiklar som jag sett som rör miljö- och klimatengagemanget bland Sveriges partier.




1) Inför höstens val har Världsnaturfonden WWF frågat partierna i riksdagen och EU-parlamentet hur de ställer sig i tio viktiga miljöfrågor. Därefter har de jämfört partiernas svar med hur WWF ställer sig i de olika frågorna, och sedan betygsatt svaren med noll till tre pandor (se ovan). Läs hela undersökningen här.



2) Naturskyddsföreningen har också gjort en valenkät Rösta för miljön, som släpptes idag 2 sept 2014. Här granskar de vad varje parti sagt och vad de gjort, dvs här syns både deras ambitioner och huruvida de förverkligat dem eller bara snackat skit. De har även granskat vad partierna lovat inför nästa mandatperiod. Dessutom har de miljömärkt riksdagskandidaterna! Enkelt för väljaren att få överblick!

3) Här kan du läsa om partiernas miljövalslöften, från Miljöaktuellt 2014-08-28

4) Här kan du läsa om partiernas EU-parlamentarikers miljöengagemang (även om frågorna sker på EU-nivå ger det ändå en vink om vilka ambitioner moderpartiet har).

5) Här förklarar skarpa Nina Åkerstam varför hon röstar grönt. Läs detta om du vill få en snabbguide till miljöpartiet, eller bara undrar om Mp är ett enfrågeparti eller inte. Vi människor (och vår ekonomi) är totalt beroende av planeten, inte tvärtom. Alltså borde alla ekonomiska resonemang utgå ifrån det. Att bygga ekonomisk politik på teorier från förra sekelskiftet (som många andra partier gör) tycker jag är jättemärkligt.

6) Gamla Naturskyddsföreningsorföranden Mikael Karlsson skriver i miljöaktuellt "Så kan Sverige lyfta sig ur det miljöpolitiska mörkret". Kontenta: Valrörelsen har delvis bidragit till att fördumma miljödebatten och har fört partierna bort från varandra när de tvärtom borde verka mer över blockgränsen, i alla fall om miljömålen ska nås och Sverige åter ska bli internationell föregångare.

7)  Miljöfrågan spurtar inför valet.

8) Ebba (90+) skriver kedjebrev för att få ut sitt budskap om hur vi ska slippa SD:s vågmästarroll de närmaste 4 åren.




9) Kolla in Naturskyddsföreningens klimatmaxa-film

10) Har du lite mer tid? Tycker du att politiken nu är tandlös? Läs eller ögna igenom Naturskyddsföreningens rapport Klimatmaxa politiken: 100 styrmedelsförslag.

Men kortfattat kan jag väl säga: RÖSTA. Rösta så fingrarna blöder. Rösta på vilka du vill bara du inte röstar på SD (helt obvious) eller Moderaterna. Varför då då? Jo för att de är de två partierna som alltid hamnar på botten på alla partianalyser rörande miljö. De är nästan alltid kontraproduktiva och motarbetar miljöarbetet och dess förslag som vill bryta fram i det här landet. SD för att de inte ens hymlar om att de inte bryr sig ett skit om miljön. Och Moderaterna för att de nedprioriterat frågan i 8 år nu, skjutit av varg, dränerat klimatbudget två gånger och lägger krokben för åtgärder som gör att fler vågar satsa på egen solenergi och vindkraft för att enbart nämna tre exempel. Och så greenwashar de sin egen politik genom att slänga in miljöbilspremie (för att kunna peka på någon klimatåtgärd när journalisterna frågar) som endast riktar sig till den bilburna övre medelklassen som har råd med en sprillans ny bil i (minst) 300 000 klassen.
Jag är så sjukt oroad och spänd inför det här valet. Det känns som att det är nu vi bestämmer vilken väg vi ska ta, antingen vägen rätt in i inskränkthet, rädsla, misstro och syndabockshat. Eller mot ansvar, jämlikhet, jämställdhet, långsiktighet och medmänsklighet. Stora ord kanske, men det är så det känns.

Jag har slutat följa valspurten, för nu haglar fläsket och flosklerna från alla håll. Men försök gå på djupet i partierna och hittar deras kärna. Vad har de gjort tidigare? Hur medvetna är de om jordens begränsade resurser? Tänker de långsiktigt? Vill de främja jämställdhet? Ta de skarpt avstånd från rasismen i samhället och politiken? Säljer de ut Sveriges naturresurser?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...