tisdag 16 juli 2013

Miljövänlig fjällsemester?



Snart snart tar jag min efterlängtade semester. Och jag ska göra någonting som jag drömt om länge, nämligen bege mig till innersta norrland och Sveriges högsta berg. Om en vecka hoppas jag få bestiga Kebnekaise!

När väl beslutet att fjällvandra var spikat tänkte jag "bra det blir en billig semester, bara att köpa en tågbiljett och lite mat sådär". Men fy tusan vad det kan kosta pengar om man inte har utrustning redan. Vilket jag inte har. Dock har jag länge önskat mig riktigt bra exkursionskläder och övrig utrustning för friluftsliv, men det har inte riktigt gått att kombinera med mitt långa studentliv. Nu, med jobb och så, har jag äntligen möjligheten att köpa lite grejer som underlättar vandringar, svampturer och övrigt friluftsliv. För att komma undan billigare har vi lånat tält, liggunderlag och lite andra bra grejer. Det känns ju det dumt att köpa på sig ett komplett vandringsset innan man vet om man kommer att älska eller hata vandringslivet.

En andra grej man upptäcker när man väl börjar leta är att mycket av kläderna och annan utrustning oftast oftast innehåller de ruskigt miljödåliga onedbrytbara materialet Gore Tex som Naturskyddsföreningen jämför med PCB. Läs mer om varför Gore Tex är ett dåligt alternativ här. Karins miljöblogg har också skrivit om det här. Den största miljöpåverkan som Gore Tex har är dock vid tillverkning och som avfall, då det frigörs mest fluorkarboner (PFOA/PFOS). Så är det så att du har en Gore Tex-jacka eller liknande så är det bättre att använda den tills den pajar än att kasta den direkt. Men om du ska köpa ett nytt funktionsplagg så bör du betänka om du verkligen vill ha ett plagg som är cancerframkallande och bioaccumulerande. Man vill ju inte vara en naturälskande vandrare som söker de orörda vidderna för att strosa omkring i dessa landskap i en vecka med kläder och skor som avger skadliga ämnen i naturen. Det känns bara väldigt fel. Karin sammanfattar hur man ska göra som medveten konsument.

Några enkla kom ihåg bara:
  • Skit i Goretex!
  • Fråga alltid om plagget innehåller fluorkarboner (PFOA/PFOS)
  • Om det inte finns något helt fluorkarbonfritt är lägstanivån att i alla fall välja BlueSign-märkt.
  • Och när du ändå är på gång att vara en schyst konsument: skippa dun också.

Jag har försökt följa dessa råd och därför valt att köpa:
- Ekologiska, flourkarbonfria funktionsbyxor från Lundhags
- Vandrarkängor med vegetabiliskt ekologiskt garvat skinn från Lundhags
- Skaljacka av 100% återvunnen polyester och membranet Eco Storm som är helt återvinningsbart från Houdini
- Ett liggunderlag med syntetisk (microfiber) stoppning istället för dun

Andra märken som har en hel del ekologiska och miljösmarta alternativ är Klättermusen, fjällräven och Haglöfs.

Förutom att utrustningen kan vara miljödålig så är det också viktigt att stå emot all köphets av prylar man "måste" ha på fjället. Sunt förnuft är duger gott och är bra att hålla i huvudet när man tröskar fram genom friluftsbutikerna, för man blir lätt osäker på om man inte måste ha en sån där ihopfällbar X eller en extralätt Y. Och så maten.. Som vego-vandrare måste man dessutom tänka till så man inte bara äter kolhydrater i en vecka. Jag återkommer till det.





Foto: Scanpix/Lars Pehrson.

6 kommentarer:

  1. Vad bra att du skriver om detta. Har letat och har haft svårt att hitta utan Gore Tex många butiker har bara det tyvärr.
    Ha en underbar tur:)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att ditt inlägg var så bra att jag tipsade om det i min blogg här: http://www.madeleinesstudio.com/se-naturen-utan-att-lata-dina-vandringsklader-forgifta-den-undvik-gore-tex/

    Hoppas du har en bra vandringstur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är toppen att infon om gifterna i friluftskläder sprids! Hoppas att det blir en stor förändring inom handeln. Men då krävs ju att folk vet om vad som är bra och dåligt!

      Radera
  3. Å vilket bra inlägg! Precis sådant som jag går och tänker på, särskilt det där med alla galna prylar som vi tydligen behöver för att kunna vara ute i naturen.
    Och vad roligt att du ska upp till Kebnekaise! Jag kom just hem därifrån, och det är SÅ vackert och avkopplande, så du kommer att få det fint. Jag hänvisade till dina kloka synpunkter i mitt fjällinlägg på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen helt fantastiskt fint där uppe! Jag har verkligen fått blodad tand. ;)

      Radera
  4. Hej,
    Har inte sett din blogg förrän nu. Du skriver jättebra grejer, fortsätt med det!
    Tack snälla du för länkarna till min blogg.
    Allt gott! /Karin (Karins miljöblogg)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...