onsdag 18 juni 2014

2 x WTF




WTF 1

Visste ni att det inte finns en enda kvargprodukt i våra butiker som är tillverkad i Sverige? Nej det är sant, kolla själv nästa gång du går och handlar. Kvarg som blivit lika viktigt för träningssverige som chips och dipp är för fredagsmyset. Kvargen som säljs kommer från Tyskland, Frankrike, you name it. Är inte det konstigt? Vad är det i vår mejeriproduktion som sätter stopp för svensk kvarg? Är det för dyrt? Är vi dåliga på att framställa den? Jag misstänker att det är en kostnadsfråga. Och om så är fallet måste konsumenterna kräva svensk kvarg för att det ska vara lönsamt att ta fram, vilket är svårt om konsumenterna inte ens vet att utbudet som finns idag inte är svenskt. Det känns så sniket av de stora mejeriföretagen att smyga in produkter under som flagg som för så många är lika med svensktillverkat. Att Arlas Yalla youghurt är dansktillverkad och är därmed GMO-baserad är nog också något som väldigt få konsumenter känner till. Jag tycker att Arla bör kunna krävas att märka ut de produkter som inte är från Sverige med det landets flagga. Men tills dess ligger det hos dig som konsument att läsa innehållsförteckningen efter tillverkningsland, alt. leta efter Svenskt sigill-loggan, alternativt leta efter arla-kossan som enbart får sitta på svensktillverkade produkter.





WTF 2

För några dagar sedan skummade jag igenom flödet på Supermiljöbloggens senaste inlägg. Där hittade jag följande rubrik: Illinois förbjuder farlig plast i tvål. Och min första tanke var så bra! Och min andra var, men vaddå finns det plast till och med i tvål? Det ante mig liskom! Den här jäkla plasten finns ju för sjutton precis överallt. Sedan när jag läste vidare så blev jag bara trött. Det är så sjukt deppigt hur vi fortfarande spyr ut plastpartiklar som ansamlas i haven och i djuren och oss själva för något så löjligt som skrubbeffekt i flytande tvål. Jag blir galen på sånt. Kan vi snälla tänka ett varv till, och se längre än avståndet till vår egen själlösa plånbok någon jävla gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...