tisdag 10 december 2013

Fler tips om hur du tänker miljö även innan, under och efter jul






Förra året sammanställde jag ett par inlägg om hur man gör sitt ekologiska fotavtryck så litet som möjligt under julhelgerna och eftersom det inte skett något revolutionerande på den punkten kommer här en sammanställning av de inläggen. Jag började redan vid första advent och gav tips både högt och låg om hur jag tänkte kring hur man julstökar och bedriver smarta miljöinsatser samtidigt. Därefter kom God jul-inläggen som i mångt och mycket är friskt inspirerat från Naturskyddsföreningens gröna jultips (vad skulle man göra utan bästa Naturskyddsföreningen och deras enkla listor med bra saker att göra och dåliga saker att undvika??).

God jul del 1: Gröna klapptips
God jul del 2: Grön julgran
God jul del 3: Maten: Välj rätt rätter och köp ekologiskt
God jul del 4: Spara el och miljöutsläpp
God jul del 5: Skräpet: Återvinn julen


Och när du ändå är igång! Vill även passa på att lyfta fram det här viktiga inlägget om den ständigt julaktuella frågan: Om Apan, arbetaren och julchokladens mörka hemlighet. Tyvärr minst lika aktuellt idag som förra årets jul och julen innan den. Jag blev själv nytänd i mitt engagemang kring dessa askar, som i alla fall inte får min mun att vattnas när jag blir trugad med de masstillverkade chokladpralinerna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...