tisdag 28 augusti 2012

Best of sommarprat 2012



I morse var det 5 grader utanför mitt köksfönster. Jag upprepar, fem grader! Det måste avgöra saken, hösten är kommen. Och med höstens ankomst är även sommaren definitivt slut. Inte så att jag ogillar hösten. Tvärtom, jag är en hängiven höstälskare som trånar efter den kalla luften och efter att få ta fram jacka och varma koftor, leta svamp och sparka löv. Men det är ändå med sorg jag vinkar sommaren farväl. Jag tycker hur som helst att det passar bra att just idag sammanställa och utvärdera mina favoriter från årets sommarpratare i P1. Jag har lyssnat på nära en tredjedel av programmen. Och av dem tyckte jag de här var absolut bäst:


Klara Zimmergren
Öppenhjärtigt program om att inte göra som alla andra, och att folk kan ge blanka sjutton i att bry sig och gröta runt i andras livsval. Om att välja och inte välja. Om barn eller inte barn. Fantastisk berättarröst, skört och varmt program.

Lotta Lundgren
Innehåller allt från dödsmeditation till hur förmågan att laga mat troligtvis är kopplat till hur lycklig du är. Lotta är klockren i sättet att tala om feminism inom matområdet. Och ger rakt upp och ner exempel på hur medierna delat upp matlagning efter tv-kockarnas kön. Alla ryggdunkande män som erövrat köket med korvstoppning och långkok, det här är ett program för er. Och för er andra: Rösten. OMG.

Christina Lampe-Önnerud
Gött med en kvinna som tar plats och snackar tekniska lösningar, katoder och energiströmningar över fikarasten. Har uppfunnit en ny sorts batteri som nu finns i Ipac, elbilar, satellitkommunikation etc. Brinner för globalt entreprenörskap, utvecklande av hållbar teknik och hur hon varit med att förbättra världen.

Sara Bergmark Elfgren
Författare (tillsammans med Mats Strandberg) till mina nya favoritböcker Cirkeln och Eld. Aldrig har feministisk statistik inom fantasy-genren varit mer spännande! Sara pratar även om livet som nörd, om drivet att skriva böcker och om ensamhet och gemenskap.

Amanda Svensson 
Talar om gynekologstolar, kroppens begränsningar och könets makt. Varför hon alltid drömde om att vara tillsammans med Per Gessle i gyllene tider. Och så det mest privata, onämnbara kring sex.

Sébastien Boudet
Pratar bröd bröd bröd och varför ingredienserna avgör hur bra du bakar. Naturliga råvaror är den nya revolutionen och han pratar om varför allt det mjöl vi köper i butik har ingått ett anabolt äktenskap med jästen och industrisaltet.

Anders Wijkman
Talar om hur viktigt en frisk natur och miljö är för ekonomins välmående. Välfärden hänger på kopplingen mellan ekologi, klimat och ekonomi. Anders Wijkman är något så spännande som en tillväxtkritisk borgare. Bara det är värt att veta mer om. Dessutom ackompanjerat av fin klassisk musik.

Soran Ismail
Berättar om sin familjs historia, om resan från Syrien till Sverige. Om tillhörighet och det alltid närvarande utanförskapet. Och om hur invandrarepitetet alltid alltid väger tyngre än alla andra epitet man har. Träffsäkert och personligt.



Har jag missat någon? Vilka är din favorit bland årets sommarpratare?



2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...