tisdag 24 mars 2015

När du bryter ytan och resligt rätar på nacken mot solen





Så var det då äntligen dags. Den 15 mars rensade jag av köksborden och klädde in det i tidningspapper. En viktig ritual för att dels få det lättstädat efteråt och dels förbereda skallen på denna årliga happening.




Jag har köpt en ny såbyttehistoria. Den ska skapa pluggplantor och har ett självbevattningssystem. Bra för mig som har lägenhet i söderläge, där vårsolen transformeras till högsommarsol och fönsterbrädan till en öken = småplantorna torkar ut efter en enda dag på jobbet. Ser fram emot att slippa vattna varje dag innan (och efter) småplantorna har grott.




Jag preppade krukorna med vanlig planteringsjord i botten ca två tredjedelar och sedan såjord på sista tredjedelen på toppen. Sen vattnade jag igenom jorden och därefter sådde jag fröna.




Denna första sådd bestod av tre sorters tomat, fänkål, purjolök och persilja. De flesta fröer är från Runåbergs och är ekologiska. Såjorden och planteringsjorden är Änglamarks ekojord. Känns bäst så. Jag vill ju ge fröknoddarna bästa möjliga start i livet.






Efter en vecka ser det ut såhär i sålådan! Tomaten var såklart först, därefter fänkålen och sedan är det jämt lopp mellan persiljan och purjolöken. De har än så länge endast brutit jordytan för att tveksamt sola nackarna innan de vågar resa sig ur jorden likt en nyfiken struts i en sandpöl.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...