söndag 10 november 2013
Varför säljs den första miljöcertifierade mobilen utan miljöinformation?
Att mobiltelefonen är något som de flesta svenskar och (väst)världsmedborgare äger innebär ju också att det har en ordentlig påverkan på vår jord sett enbart till det svenska mobilanvändarfotavtrycket. Miljörörelsen och engagerade medborgare har efterfrågat en miljöbättre mobiltelefon i flera år. Och i försomrars var det dags när pressmeddelandet gick ut om att Samsung Galaxy S4 blir den första miljö- och etikmärkta mobiltelefonen på marknaden när den uppnåt TCOs certifiering. Det stod bl.a. såhär:
Samsung Electronics Co meddelar att Samsung Galaxy S4 har blivit den första smartphone i världen att uppnå standarden TCO Certified. TCO Development, ett oberoende organ med ursprung i den fackliga centralorganisationen, TCO, fokuserar på hållbarhet i IT-branschen och har certifierat Galaxy S4 då den i enlighet med standarden har en hållbar konstruktion och design samt att den möter kunders efterfrågan på hållbara mobila produkter.
För att uppnå TCO Certified måste en smartphone uppfylla kraven inom en rad kriterier, bland annat inom sociala, miljömässiga och ekonomiska områden. I den sociala kategorin visade Samsung att man tog ett helhetsgrepp inom ansvarsfull tillverkning som vilket innebär åtaganden att följa ILO:s kärnkonventioner och FNs barnkonvention. I miljökategorin konstaterades det att Galaxy S4 var fri från många skadliga ämnen, till exempel nickel, kvicksilver, bromerande och klorerade flamskyddsmedel samt att den uppfyller kvalitets- och återanvändningskrav som bidrar till att produktens livslängd ökar. Ur en ekonomisk synvinkel gavs den effektiva laddaren beröm, liksom telefonens industriella design som ökar tillförlitlighet samt att batteriet kan bytas.
Och det är ju super! Verkligen. När jag skulle byta ut min slitna och virusdrabbade jobbmobil så såg jag till, efter lite efterforskningar, att få just en Samsung S4. Men det som slog mig då var att man verkligen måste vara miljöengagerad för att överhuvudtaget få koll på att Galaxy S4:an är ett miljöbra alternativ. Dvs om du googlar "mobil miljö" så kommer information upp om TCO-märkningen. Men om du bara googlar "Samsung Galaxy S4" så blir du inte informerad om att det är ett väldigt bra alternativ för både dig själv och miljön. Varför inte?
På Samsungs egen Galaxy S4 sida finns bara information om nya coola funktioner och enda gången som ordet "miljö" nämns är under avsnittet om hälsoappen S Health där det står att:
"Välbefinnande är viktigt. Det inser Galaxy S4 och övervakar därför genom S Health automatiskt din miljö och hälsa för att hjälpa dig att förbättra din livskvalitet."
Under rubriken Utmärkelser lyser TCO-märkningen också med sin frånvaro och istället återfinns den mindre (er)kända märkningen "Europeean green Smart phone 2013-2014" som enda bevis för att det verkligen är en miljö/etiksmart mobil. Det är också den enda märkning som står på själva förpackningen vid när man väl köpt den. Informationen om TCO-märkningen verkar även gått förbi återförsäljarna, vilket kanske är det mest tragiska av allt eftersom utvecklingschefen på TCO i samband med pressmedelandet framhäver att det är köparen som har makt när de frågar efter miljöbra produkter:
– Att inköpare och allmänhet efterfrågar certifierade schyssta smartphones påverkar produktionen. Köparen har makt. Att Samsung väljer TCO Certified Smartphones är ett tecken på att man lyssnar på användarna, säger Niclas Rydell, utvecklingschef produktcertifiering, TCO Development.
Det känns ju som att det inte spelar någon roll om köparen frågar efter miljöprodukter om det inte går ut info till varken återförsäljarna eller allmänheten om vad som är en socialt och ekologiskt bra mobiltelefon. Hur ska det kunna påverka utvecklingen framåt och hjälpa köparen att hitta den bästa produkten när man tystar ner dessa framsteg?
Att Samsung väljer att inte gå ut med att deras storsäljare också är ett bra miljöval säger ju indirekt att miljö inte är ett säljargument för den breda massan. Och jag kanske kan köpa att miljöaspekter kan avskräcka vissa köpstarka konsumentgrupper, men jag förstår ändå inte att man nästintill suddar ut resultatet av en miljöansträngning som uppenbarligen många konsumenter efterfrågar (annars skulle man väl inte ha brytt sig om att uppnå TCO-märkningens krav?). Varför inte ge båda grupper den information man söker? De som bara bryr sig om balla appar kan lätt hitta den infon och de som bryr sig om miljöeffekter och arbetsmiljön för mobilfabriksarbetarna borde rimligtvis också kunna hitta den infon under en flik på Samsungs hemsida! Allt annat är trist och bakåtsträvande! Våga stick ut näsan och slå er för bröstet Samsung! Ni kanske vinner över några vacklande konsumenter som väljer just er mobil när de vet att ni är ett medvetet företag med en smart produkt som lämnar mindre ruskiga fotavtryck efter sig?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Precis som du säger så upplever jag också att det är jättesvårt att hitta information om detta. Jag brukar ändå aktivt leta efter deras miljöpolicy, andra sidor på nätet osv. När jag letade dator valde jag till slut Asus... för det verkade vara bra. Nu letar jag en liten cd-spelare till min son och det verkar omöjligt att hitta något vettigt, vet du var man kan hitta bra information om detta? Är inte sugen på att köpa någon som är full med flamskyddsmedel och skit i och med att han har den på sitt rum. Samtidigt vill jag inte hindra honom från att lyssna på sina skivor och vi har ingen någon annanstans i huset... så svårt val.
SvaraRaderaTack, för infon det är riktigt svårt att vara konsument :)
SvaraRaderaVerkligen dags för elektroniken att ta fram bra miljömärkta grejer och att börja göra reklam för det!
SvaraRaderaMåste säga att jag hade ingen aning att den skulle vara särskilt miljövänlig. OM jag hade råd skulle jag köpa en Fairphone, den är fair trade och med det kommer en viss miljövänlighet, fast den är ju inte miljövänlig än. Tanken är att den ska bli även miljövänlig i framtiden. Jag gillar den här bloggen. http://rattviselektronik.wordpress.com/
SvaraRaderaJag visste om att den var miljövänlig innan och när min sambo skulle köpa en ny berättade jag det för honom. Men vad som i slutändan fick honom att välja just den telefonen var inte att den var miljövänlig utan just de coola funktionerna den har. Så det kan ju vara så att för den breda massan är det viktigare med, och säljer bättre, att den är cool och bra än att den är miljövänlig. Fast jag menar inte att de ändå inte skulle gå ut med det, för genom att de skulle göra det skulle de ju nå ytterligare en bredare massa. Så jag finner det knäppt bara.
SvaraRadera